Erhverv

Tuborg stormer frem og er nu Indiens næststørste mærke

Også selve Carlsberg-mærket er gået frem - det sker på bekostning af Indiens største ølmærke Kingfisher.

Det er især den asiatiske region, der i fremtiden skal bære overskud hjem til Carlsberg. Her fra Carlsbergs officielle debut i New Delhi i Indien får nogle år siden. Foto: Osan Gurinder Foto: Gurinder Osan

Carlsbergs store satsning på det indiske marked er ved for alvor at give resultat. Det er især bryggeriets "ungdomsmærke" Tuborg, der er et hit blandt de unge og hos middelklassen i Indien.

Siden 2011 er Tuborgs andel blevet femdoblet og har opnået en markedsandel på 11,1 pct. Det overgås kun af det lokale mærke Kingfischer, som til gengæld har tabt 4,3 pct. over fem år, skriver flere indiske medier.

De indiske aviser henviser til tal fra Euromonitor, der viser udviklingen fra 2011 til og med 2016. Der er endnu ikke landsdækkende tal for 2017.

Også Carlsberg Gruppens hovedmærke Carlsberg er gået frem og sidder på 5,8 pct. af markedet. Det giver Carlsberg en samlet markedsandel i Indien på 16,9 pct.

Sammenlagt er Carlsberg dermed rykket op som Indiens tredjestørste ølkoncern efter United Breweries (Kingfisher) med 44,1 pct. og AB Inbev med 24,6 pct.

BRANCHENYT
Læs også