Erhverv
0

Børsdarling i kurskrise: Gigantopkøb kan være nøglen til ny storhed for Coloplast

Coloplasts aktionærer er de seneste tre år gået tomhændede fra investeringen. Et storopkøb kan være genvej til ny momentum, lyder det fra flere investorer.

Gratist, Registreret: TOOL Oplåst artikel - prøv Finans

Køb jer til højere vækst.

Sådan lyder flere store investorers succesformel på, hvordan Coloplast genopstår som den usårlige børsdarling, det danske medicoselskab tidligere har været.

»Hvis aktiekursen skal stige markant herfra, skal Coloplast enten accelerere sin toplinjevækst eller gennemføre et transformerende opkøb,« siger Niels Leth, aktieanalysechef i investeringsbanken Carnegie.

De seneste års store vækstdrømme efterfulgt af skuffende resultater har nemlig sendt Coloplast-aktien til tælling. Hvor en investering i Coloplast på 100 kr. for tre år siden har givet ca. 97 kr. retur, eksklusiv udbytte, har den samme investering i det nu forhenværende eliteindeks C20 givet knap 143 retur.

Muligheden for at lave et stort opkøb, der kan transformere virksomheden, kan meget vel ligge i selskabets hud- og sårpleje-division, påpeger Danske Bank.

»Selskabets sårplejedivision har en relativt lav global markedsandel. Kunne man foretage et større og mere transformerende opkøb inden for den division, kunne det være rigtig interessant,« siger Claus Henrik Johansen, senior porteføljeforvalter i Danske Bank.

Strategien Lead20
  • Coloplasts strategi , kaldet Lead20, fokuserer på to elementer, der er meget konkrete. Det drejer sig om, at selskabet skal kunne levere en årlig organisk vækst på 7-9 pct., og at ambitionen for overskudsgraden er sænket fra tidligere om en forbedring på 0,5-1 procentpoint årligt til en overskudsgrad på mere end 30 pct. i faste valutakurser. Til sammenligning havde Coloplast i regnskabsåret 2016/2017 en overskudsgrad på 32.
  • Selskabet vil selskabet forfølge »ikke-organiske vækstmuligheder,« hvilket vil sige opkøb.
  • Derudover er strategien bygget op omkring fire elementer, som er svære at måle på. Coloplast skal have en unik brugerfokuseret markedstilgang, have enestående produkter og innovation, effektivitet i særklasse og en stærk intern lederudvikling.

Coloplast har allerede lavet flere mindre opkøb på det seneste. Comfort Medical blev købt i slutningen af 2016 for 1,1 mia. kr., mens Lilial blev købt i slutningen af 2017 for 264 mio. kr. Og den linje bifalder pensionskassen ATP.

»Vi synes, at Coloplast tidligere har haft for meget fokus på at få forbedret overskudsgraden på bekostning af omsætningsfremgang. Det bliver der nu gjort noget ved, og det er efter vores vurdering fornuftigt,« siger Claus Berner Møller, underdirektør for danske aktier i ATP.

Carnegie peger direkte på et muligt svensk storopkøb.

»En opkøbsmulighed af transformerende karakter kunne være svenske Mölnlycke. Problemet er, at den nuværende ejer næppe vil sælge. En anden mulighed er Smith & Nephews sårplejedivision,« siger Niels Leth.

Coloplast kort fortalt
  • Coloplast består af fire forretningsområder. Det drejer sig om stomi, kontinens, hud- og sårpleje samt urologi. Stomi og kontinens, der handler om at hjælpe patienter med afførings- eller vandladningsproblemer, er de klart største og fyldte til sammen lidt mere end 75 pct. af den samlede omsætning i regnskabsåret 2016/2017 på 15,5 mia. kr.

Der har i flere år været tale om, at Smith & Nephew var et opkøbsmål for amerikanske Stryker, som mest rygtes interesseret i Smith & Nephews kerneforretning, hovedsageligt kunstige hofter og knæ.

Det ville kunne åbne muligheden for, at Coloplast kunne købe sårplejeforretningen. Det er dog en af de største i verden, og den vil forventeligt koste et sted mellem 30 mia. kr. og 40 mia. kr.

»Coloplast har de finansielle muskler til at gennemføre store opkøb, men det har aldrig haft selskabets største interesse,« siger Niels Leth.

Hverken Coloplasts bestyrelsesformand, Michael Pram Rasmussen, eller adm. direktør Lars Rasmussen har ønsket at stille op til interview.

BRANCHENYT
Læs også