Erhverv

Kun få danskere køber deres dagligvarer på nettet

Nethandel med de daglige varer halter efter det øvrige onlinesalg. Branchen tror dog på kraftig vækst.

Nemlig.com plukker dagligvarer fra et stort lager i Brøndby.
Arkivfoto: Carsten Bundgaard. Foto: Carsten Bundgaard

Trods store trecifrede millioninvesteringer har handel med dagligvarer på nettet ikke fået et gennembrud i Danmark.

Det er fortsat en lille andel af forbrugerne, som køber mælk, havregryn og vaskepulver på nettet. Kun godt 2 pct. af handlen med de daglige fornødenheder sker online, og det svarer ifølge en analyse fra Dansk Erhverv til ca. 2,5 mia. kr.

»Danskerne har taget nethandel til sig, men onlinehandel med dagligvarer oplever ikke samme vækstrater,« siger Marie Louise Thorstensen, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Organisationen fastslår, at nethandel med dagligvarer endnu ikke har fået afgørende fat i danskernes forbrug, og der er ikke udsigt til et snarligt boom.

»Der er et betydeligt potentiale i Danmark, men der går givetvis en årrække, før e-dagligvarehandel for alvor tager fart og vinder store markedsandele,« mener Marie Louise Thorstensen.

Der går givetvis en årrække, før e-dagligvarehandel for alvor tager fart og vinder store markedsandele.

Marie Louise Thorstensen, chefkonsulent i Dansk Erhverv

I Europa er Storbritannien og Frankrig længst fremme med netsalg af dagligvarer.

Detailhandelsekspert Flemming Birch fra konsulenthuset Birch & Birch tror ikke på, at den klassiske onlinehandel, hvor traditionelle supermarkedsvarer plukkes fra lager og leveres til forbrugerens dør, har nogen stor fremtid.

»I de lande, vi normalt sammenligner os med, er det efter to årtier endnu ikke lykkedes at tjene penge på den forretningsmodel. Kunderne vil ikke betale den pris, som det reelt koster, når varen skal leveres ud,« siger Flemming Birch.

Der går givetvis en årrække, før e-dagligvarehandel for alvor tager fart og vinder store markedsandele.

Marie Louise Thorstensen, chefkonsulent i Dansk Erhverv

Levering af måltidskasser er derimod en god forretning. Flemming Birch vurderer også, at click og collect-løsninger, hvor forbrugerne selv henter de bestilte dagligvarer, har et potentiale.

I Danmark er Nemlig.com og Coop Danmark de største på markedet. De har hver især investeret trecifrede millionbeløb, men indtjeningen er hidtil udeblevet.

»Vi har valgt at investere stort i at udvide forretningen, så vi nu er i stand til at levere til halvdelen af alle husstande i Danmark. I 2017 havde vi en vækst i salget på 28 pct.,« siger Stefan Plenge, adm. direktør i Nemlig.com.

Retail Institute Scandinavia forventer også, at nethandel med dagligvarer vil vokse markant i de kommende år. Adm. direktør Henning Bahr siger:

»Udbuddet er det seneste år blevet væsentligt bedre. Derfor forventer vi, at markedet vil vokse og nå 12 mia. kr. i 2027.«

Læs også