Erhverv
BREAKING

Nye fly hos British Airways bliver uden sæder, du kan læne dig tilbage i

Der bliver skåret i omkostningerne på alle måder hos British Airways, som fremover vil kopiere Ryanair og bruge sæder, der ikke kan lænes bagover. Ændringen gælder dog ikke på lange ture.

British Airways er en del af koncernen IAG, der også tæller flyselskaberne Iberia, Air Lingus og Vueling. Arkivfoto: Frank Augstein/AP

Skal du en tur til London med British Airways en tidlig morgen, skal du fremover ikke forvente, at du kan trykke knappen i bund og ryglænet bagover til en lille lur.

I alle nye fly til korte og mellemlange distancer vil sæderne nemlig ikke længere kunne justeres. Dermed sparer British Airways vægt og penge, men ændringen har fået en blandet modtagelse.

Tidligere har det nemlig kun været lavprisselskaber som Ryanair og Easyjet, der har brugt den løsning. Og afskaffelsen af flystole, der kan blive sove-venlige, er blot det seneste påfund hos British Airways, som nu på mange områder har skåret ned og nærmet sig de nye konkurrenter. I dag koster tasker, der skal checkes ind, ekstra, og mad og drikke er heller ikke længere med i billettens pris på andet end de lange ture.

Kritikken af ændringerne hos British Airways bliver også hjulpet på vej af, at det gamle selskab i 2015 fik en ny direktør - Alex Cruz, som tidligere stod i spidsen for lavpris-selskabet Vueling. Han er efter sin ankomst hos British Airways gået til makronerne i et forsøg på at gøre selskabet konkurrencedygtigt på et hårdt marked, presset af de fremadstormende lavprisselskaber.

For folk med lange ben er British Airways nye sædepolitik dog en kærkommen forbedring, mener The Telegraph. Dermed er det slut med at få kvast knæskallerne, når en komfortsøgende medpassager drøner sædet i bund. British Airways har nemlig også formindsket afstanden mellem sæderne.

De nye og mere simple sæder får som ekstra bonus alle en stikkontakt, oplyser British Airways, og så vil der med tiden også komme wifi i alle de nye fly. Mere præcist drejer det sig om 35 fly af typen Airbus A320neo og A321neo, som typisk bliver brugt på de europæiske ruter.

Læs også