Erhverv
0

Karsten Ree-støttet app har fået flere millioner brugere i Norden

Tilbuds-app har netop rundet 2,6 mio downloads i Skandinavien.

Christian Birch og hans medstifter Morten Bo Rønsholdt har udviklet en unik platform, der viser søgbare tilbudsaviser fra danske supermarkeder. Foto: pr

I en tid, hvor nyhedsstrømmen flyder over med historier om uprøvede iværksættere, der har fået en hurtig idé til en app, har virksomheden Shopgun siden 2009 vist, at den kan stå distancen.

Shopguns tilbuds-app har nemlig for nylig ramt 2,6 mio. downloads i Skandinavien, hvor 600.000 af dem er downloadet i Sverige og Norge.

Det kan Shopgun-appen
  • Shopgun-appen begyndte med en hjemmeside, som kunne finde frem til ugens tilbud på tværs af dagligvarekæder. Hjemmesiden findes stadig, men en app er sidenhen kommet til.
  • I stedet for bare at vise aviserne i pdf-format, er det muligt at søge efter produkter og lave sine egne indkøbslister på tværs af de forskellige butikker. Appen benytter desuden gps'en til at vise, hvor langt der er til tilbuddene.
  • Forretningsmodellen går ud på, at de forskellige annoncører betaler Shopgun for de læsere af tilbudsaviser og kliks på tilbud, som de får via Shopgun.

»Vi havde et erklæret mål fra starten om, at vi ville have Norge og Sverige som to af vores hovedmarkeder. Det begynder nu at lykkes,« siger Christian Birch, direktør og medstifter af Shopgun.

Det viser sig nemlig, at vores skandinaviske broderfolk ligesom danskerne har fundet det bekvemt at læse tilbudsaviser fra de diverse supermarkeder digitalt på telefonen frem for i en fysisk avis.

Christian Birch og hans medstifter Morten Bo Rønsholdt har udviklet en unik platform, der viser søgbare tilbudsaviser fra danske supermarkeder, hvor man samtidig kan lave en digital indkøbsliste, der kan deles med resten af husstanden.

Og den praktiske og økonomivenlige app bliver flittigt brugt af danske smartphone-ejere, lyder det fra Shopgun-direktøren. Særligt 2017 har været et ekstra godt år for virksomheden.

»Sidste år blev Shopgun på daglig basis anvendt af gennemsnitlig 70.000 danskere, og flere af brugerne benyttede app'en mere end én gang om dagen,« siger Christian Birch.

Med Shopguns stigende popularitet lader det til, at erhvervsmanden Karsten Rees profeti om virksomheden er godt på vej til at gå i opfyldelse. Den excentriske rigmand købte sig til en større ejerandel i iværksættervirksomheden i 2012, og dengang kaldte han Shopgun for »en hamrende god idé, som har paralleller til Den Blå Avis«.

Virksomheden begynder også så småt at være en rentabel forretning for det relativt unge selskab. Således viser det seneste regnskab for 2016, at Shopgun havde vendt et underskud på knap en million i 2015 til et overskud på 3,5 mio. kr. efter skat året efter.

Ifølge Christian Birch har Shopgun har ramt ind i en tid, hvor detailbranchen leder efter alternative løsninger til den fysiske reklameavis.

»Supermarkederne henter omkring 10 pct. af deres omsætning på grund af reklameaviserne, men det er dyrt at lave en fysisk avis og sende den ud. De har derfor interesse i at gøre avisen digital. Ikke kun i Danmark,men i hele verden,« siger Christian Birch.

Detailgiganterne Dansk Supermarked og Coop er to virksomheder blandt mange, der drager nytte af Shopguns platform. Forretningsmodellen for Shopgun fungerer således, at supermarkederne betaler et beløb til virksomheden, hver gang en bruger trykker sig ind på netop deres tilbudsavis. 

BRANCHENYT
Læs også