Erhverv

Dansk butikskæde vokser - ejere vil sælge den

Kapitalfonde vil bruge fornyet fremgang i BabySam som afsæt for et snarligt salg.

BabySam har 30 danske butikker - og melder om vækst i salget der samt i kædens onlinehandel.Foto: Joachim Ladefoged.

Kapitalfondene Polaris og AAC Capital vil forsøge at sælge den danske detailkæde Babysam, man har ejet og kæmpet med lige siden finanskrisen.

Ifølge Finans' oplysninger er kapitalfondene, der har hyret investeringsbanken ABG Sundal Collier til at tilrettelægge processen, meget tæt på at starte en egentlig salgsproces.

Det sker med et nyt regnskab i rygsækken, som viser fortsat fremgang for kæden.

»BabySam kommer for fjerde år i træk ud med et forbedret resultat, og forretningen er styrket på alle måder. Så en salgsproces ligger da bestemt tættere på end tidligere. Men vi har endnu ikke trykket endeligt på knappen,« siger Jan Johan Kühl, ledende partner i Polaris.

Kapitalfondene overtog BabySam i 2008 og havde gennem nogle år tabt og nedskrevet næsten 600 mio. kr. på butikkerne og Odder Barnevognsfabrik, der også indgår i selskabet.

Planen for ejerne var allerede ved overtagelse at ekspandere BabySam til både Norge og Sverige. Finanskrisen satte dog en stopper for dette. Fødselstallet - og dermed markedet - gik ikke som forventet, og forbruget blev reduceret.

Siden måtte BabySam igennem en genopretningsplan med lukning af butikker og konvertering af bankgæld til aktier. Kæden har også tilpasset de nuværende butikker med bl.a. færre kvadratmetre og et mere fokuseret sortiment.

Udviklingen er også vendt, og BabySam har de seneste to år haft en vækst i omsætningen på 23 pct. samt næsten femdoblet driftsresultatet.

Ifølge detailekspert Dorte Wimmer, Retail Institute Scandinavia, er BabySam i et marked, hvor forbrugerne atter gerne bruger mange penge på udstyr til deres babyer. Samme vurdering lyder fra adm. direktør Kenneth Nørgaard i kæden:

»De kommende 10 år kan alene det danske marked for babyudstyr blive øget med 350 mio. kr. i kraft af et øget fødselstal. Det skal vi ruste os til.«

De seneste par år har BabySams satsning på forretningen især været båret af en bedre kombination af butikker og onlinesalg. Netop den digitale platform skal ifølge Kenneth Nørgaard bruges som en vækstmotor. Det kan betyde, at der også kommer mange flere produkter til børn - og ikke kun de helt små - i det sortiment.

»Der er brug for en konsolidering i vores branche - både på hjemmemarkedet og i landene omkring os. Det deltager vi gerne i. Babymarkedet er fortsat i fokus i både vores butikker og egen netbutik. Men platformen kan udvides,« mener Kenneth Nørgaard.

Om hvilken betydning en ny ejer kan få for strategien, siger BabySam-chefen:

»Det må tiden vise. Vi arbejder målrettet videre med at føre vores planer ud i livet. Om en mulig, anden ejer har andre bud, må vi tage til den tid.«

Læs også