Erhverv
0

Uden rat og pedaler: General Motors præsenterer første ægte selvkørende bil

Næste version af bilmodellen Chevrolet Bolt kommer uden rat eller pedaler, for det bliver ikke nødvendigt, siger den amerikanske bilgigant General Motors. Bilen er klar i 2019.

Sådan ser den næste version af elbilen Chevrolet Bolt ud. Der er god plads til fødder og armbevægelser. Foto: GM

Der er blevet talt og skrevet meget om selvkørende biler, men endnu har konceptet sit store gennembrud til gode.

Det satser General Motors dog på vil komme inden for de næste to år. For i løbet af 2019 vil bilgigantens elbil Chevrolet Bolt komme i en ny version – uden rat eller pedaler. Det skriver Wired.

Meget kan ske i bil- og it-branchen, hvor konkurrencen om at komme først med en brugbar, selvkørende bil er benhård, men den kommende Chevrolet Bolt kan skrive bilhistorie. Den vil nemlig kunne blive første bil i serieproduktion, der kommer uden rat og pedaler, og dermed også evnen til at være 100 pct. selvkørende.

Bilen kommer dog ikke umiddelbart til salg til almindelige kunder, men er skabt til en taxa-lignende tjeneste, General Motors vil slippe løs i udvalgte byer, i første omgang San Francisco. Her skal bilerne kunne køre helt selv og samle passagerer op – som en Uber, bare uden chauffør.

Ved at holde bilerne inden for afgrænsede områder, kan de trænes til alle tænkelige situationer, der normalt opstår her, og udstyres med super-detaljerede kort over vejnet og skilte. Og dermed kan General Motors bruge biler uden rat og pedaler når det såkaldte niveau 4 for den selvkørende teknologi er nået. Altså at bilen kan køre helt selv, men kun i visse områder.

Indtil nu har næsten alle forsøg med selvkørende biler været på niveau 3, hvor en chauffør skal sidde klar ved rattet til at overtage styringen, hvis der sker noget uventet.

Hos Waymo, der hører til i Google-koncernen Alphabet, har man dog også også haft forsøgsbiler uden rat og pedaler og har sendt en blind mand på køretur alene. I dag kan man også blive kørt rundt i en Waymo-bil uden ’sikkerhedschauffør’ i udvalgte, mere fredelige byområder – men rattet er kommet tilbage.

Mange andre selskaber kæmper også for at udvikle den fuldt autonome bil, for eksempel Uber og Tesla. Men General Motors skiller sig ud ved at have hele pakken samlet i én koncern efter en stribe opkøb. Firmaet Cruise, der laver softwaren til de selvkørende biler, blev opkøbt for angiveligt 3,7 mia. kr. Strobe, der laver de vigtige laser-radarer, blev også opslugt, ligesom General Motors har lanceret sin egen taxatjeneste, Maven.

Hvis teknikken virker, er næste forhindring at få ændret færdselslovene, før den kommende Chevrolet Bolt skal på gaden. I dag er det nemlig et krav i USA, at en bil har et rat og et sæt pedaler.

BRANCHENYT
Læs også