Erhverv

Bilgiganter undskylder: Testede dieselgasser på aber

De tyske bilkoncerner Volkswagen, Daimler og BMW har ufrivilligt finansieret et forsøg, hvor 10 aber skulle indånde dieselgasser fra en Beetle.

Volkswagen blev i 2015 ramt af en global skandale, da det kom frem, at bilproducenten havde snydt med den software, som bruges til at måle dieselbilers forurening. Foto: Julian Stratenschulte/Pool Photo via AP

Volkswagen og dieselbiler har de seneste år ikke været en kombination, der har givet positiv omtale.

Nu er den tyske bilgigant så endnu engang blevet ramt af en sag af de mindre gode.

New York Times beskrev i weekenden, at Volkswagen og to andre tyske bilgiganter, Daimler og BMW, i 2014 finansierede et forsøg, der skulle bevise, at dieselbiler med den nyeste teknologi var renere end ældre dieselmodeller.

Men hvad bilfabrikanterne, ifølge dem selv, ikke vidste, var, at forskerne bag studiet valgte at bruge 10 aber, der skulle indånde dieselgasser fra en Volkswagen Beetle i et lufttæt rum, mens de så tegneserier.

Både Volkswagen, Daimler og BMW påstår, at de ikke havde kendskab til, at forsøget skulle laves på aber. Men afsløringen har fået Volkswagen til at udsende en officiel undskyldning.

»Vi undskylder for den dårlige opførsel og den manglende dømmekraft hos enkelte individer. Vi er overbevist om, at de videnskabelige metoder, der blev valgt dengang, var forkerte. Det ville have været bedre ikke at foretage sådan et studie til at begynde med,« skriver Volkswagen.

Daimler og BMW tager også afstand fra forsøget, ligesom Daimler nu vil sætte en undersøgelse i gang, der skal finde ud af en række forhold om forsøget.

Beetle-bilen, der blev brugt i forsøget, var udstyret med den snydesoftware, som har vist sig at være installeret i millioner af dieselbiler fra Volkswagen. Snydesoftwaren betød, at bilerne fremstod mere miljøvenlige i en test, end de gjorde på vejene.

Den såkaldte emissionsskandale, hvor der blev installeret snydesoftware i millioner af biler, har ført til fængselsdomme og kæmpe milliardbøder.

Det fremgår ikke af New York Times' artikel, om aberne, der blev udsat for de kontroversielle laboratorieforsøg, tog skade af forsøget. Organisationen bag forsøgene, E.U.G.T., lukkede sidste år efter en række kontroverser.

BRANCHENYT
Læs også