Erhverv

Direktør i Babysam: Vi kan ikke konkurrere med Google i viden, men vi kan læse kundens behov

Hver tredje person i aldersgruppen 15 til 34 år oplever med internettet i hånden, at de ved mere om produktet end personalet gør.

Personalet i Babysam skal give kunden et overblik over produkterne, mener direktør. 
Foto: Joachim Ladefoged.

Kundens forventninger er klare, når de træder ind i en butik. De vil have svar på deres spørgsmål om produktet, før de køber.

Dog oplever hver tredje person i aldersgruppen 15 til 34 år, at de ved mere om produktet end personalet gør. Det viser en undersøgelse fra Retail Institute Scandinavia.

»Vi har altid mobilen på lommen og har adgang til alle informationer om produktet lige fra produktion til ingredienslisten. Pludselig kommer der kunder ind gennem butiksdøren, der ved rigtig meget og stiller krav til, at butikspersonalet skal vide minimum det samme,« siger Dorte Wimmer, der står bag bogen 'Refresh Retail - sådan vinder du i fremtidens retail', hvor undersøgelsen optræder.

Babysam-koncernen er en af de detailhandler, der har et øget fokus på dette område.

»Det er en af vores nøgleprioriteter i virksomheden at vide rigtig meget om produktet. Den type kunder, vi har, søger meget information, og derfor er det nødvendigt, at personalet har stor viden. Vi skal skabe overblikket, når kunderne har fået så meget produktinformation på nettet, at de ikke kan finde hoved og hale i det længere. Vi kan ikke konkurrere med Google i viden, men vi kan læse kundens behov,« siger Kenneth Nørgaard, direktør i Babysam

Problemet varierer dog alt efter, hvilken slags detailhandel det drejer sig om. Det forklarer Jens Birkeholm, der er direktør for Dansk Detail.

»Problematikken findes overvejende der, hvor produkterne er mere komplicerede som med computere og teknologi, hvor udviklingen går hurtigt. Her er det afgørende, at medarbejderne er opdaterede på den nyeste information,« siger han.

Ifølge Jens Birkeholm er det både personalets og ledelsens opgave at leve op til kundernes forventninger.

»Hvis man gerne vil have en specialbutik, er det essentielt, at man hele tiden sørger for at opdatere og uddanne sit personale. Derudover er det vigtigt, at handelshøjskolerne ikke bare giver eleverne en generel viden indenfor detailhandel, men også giver dem en dyb faglighed. Det er den faglighed, man skal bruge, hvis man skal kunne konkurrere mod handel på nettet,« siger han.

I undersøgelsen svarer 80 pct. af de adspurgte danskere, at de vil holde op med at handle et sted, hvis de har haft en dårlig oplevelse i butikken. Det er den højeste svarprocent af de 25 lande, der har deltaget i undersøgelsen.

BRANCHENYT
Læs også