Erhverv

Kunder kritiserer kosmetikfirma - nu har firmaet slettet kritikken

Kosmetikfirmaet Herôme har fjernet anmeldelser fra sin Facebook-side efter negative kommentarer fra kunder.

Artiklens øverste billede
Kosmetikfirmaet Herôme møder kritik fra kunder, der mener, at firmaets kommentarer går over grænsen. Herôme har efterfølgende valgt at slette opslaget. Foto: Screenshot fra Facebook

I en tid, hvor danske virksomheder bruger flere og flere ressourcer på at undgå dårlig omtale på sociale medier, er et dansk kosmetikfirma kommet under beskydning for en række svar til netop kunder på Facebook.

En ekspert kalder firmaets fremgangsmåde »ekstremt kontroversiel.«

Det drejer sig om firmaet Herôme Aps, der har rettighederne til at sælge hollandske Herômes produkter på det danske marked. Firmaet er ejet af direktør Birthe Bode Mogensen og tjente sidste år næsten 3 mio. kr. på at sælge hånd- og negleprodukter til danske forbrugere.

Men firmaet kritiseres af flere kunder for sin meget kontante tone over for kunderne.

»Jeg er vild med jeres produkter. Jeg er dog ikke så vild med jeres tone på de sociale medier. Jeg har mistet en del for jer, efter I kom med jeres sure opstød her på siden,« skriver en kunde på Herômes Facebook-side.

Ejer og direktør Birthe Bode Mogensen mener ikke, at der er grund til at undskylde.

»Det er selvfølgelig altid kedeligt, at folk opfatter det negativt. Folk glemmer dog, at det er nemt at gemme sig bag en skærm og skrive en kommentar til et firma, der intet kan gøre for at forsvare sig. Jeg vil ikke undskylde for historier, som kunden selv finder på eller overdriver. Det kan ikke passe, at man som firma skal finde sig i alting,« siger hun.

Hun har efterfølgende valgt at fjerne fanebladet med anmeldelser på Herômes Facebook-side.

»Jeg vil ikke være med til, at kunderne får lov til at skrive negativt om firmaet, efter vi bruger tid på at hjælpe dem. Vi skal i stedet bruge vores tid positivt,« siger hun.

William Atak er direktør i Safe On Net og ekspert i virksomheders ageren på sociale medier. Han mener, at Herômes tone over for kunderne er »ekstremt kontroversiel.«

»Når man som firma oplever kritik, skal man huske, at det ikke længere kun er en sag mellem køber og sælger, men også fremtidige kunder, medarbejdere eller samarbejdspartnere. Man skal sende et signal om, at man er et firma, der kan håndtere kritik professionelt, og det gør man absolut ikke, når man kommer med aggressive svar eller modangreb,« siger han og uddyber:

»Forbrugere kan have en tendens til at overdrive. Det er dog virksomhedernes ansvar at holde en god tone. Det er virksomhedens håndtering af dårlige sager og altså ikke forbrugeren, der skaber en shitstorm.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.