Erhverv
0

Diamantkrise: Forbrugerne er blevet for nærige

Vi køber mindre og billigere diamanter, når vi skal have en ring og halskæde. Det presser diamantindustrien, som vil slå tilbage med reklamekampagner.

En af de største diamanter, der nogensinde er fundet er denne på 910 karat. Den er gravet ud i Lesotho i det sydlige Afrika for nylig. Men den er ikke for almindelige forbrugere med en gennemsnitlig pengepung Foto: Gem Diamonds Ltd.

"Diamonds are forever" og "Diamonds are a girls best friend" er to kendte sætninger. Den første er titlen på en James Bond-film, og den anden er en kendt sang med Marilyn Monroe.

Men lige meget hjælper det diamantindustrien. Størrelsen på de diamanter, vi køber, skrumper. Og det betyder stagnerende omsætning for kendte diamanthandlere som eksempelvis De Beers, skriver Bloomberg.

I stedet for at bruge penge på en ring eller en halskæde med en stor diamant, vælger forbrugerne i stedet smykker med flere, men mindre ædelsten. Og de er billigere end større sten. Og samlet giver det et lavere "diamantindhold".

Et resultat af forbrugernes ændrede præferencer er, at indholdet af diamanter i smykker har været faldende siden 2011.

Det giver problemer for hele industrien. Fra mineselskaber til sælgere som De Beers.

»Den faldende andel af diamanter i smykker ser ud til at fortsætte. Selv om efterspørgslen på diamantsmykker skulle stige, så vil efterspørgslen på diamanter alligevel ikke stige,« siger Anish Aggarwal, der er partner i Gemdex, der rådgiver industrien.

Udover at forbrugerne foretrækker mindre diamanter, bliver der også brugt diamanter af ringere kvalitet. Og det er også med til at presse branchen, mens det er en god forretning for producenterne af smykkerne.

Som et modtræk har De Beers hævet sit reklamebudget for 2017 til 140 mio. dollars, hvilket er det højeste beløb i 10 år. Desuden forsøger Diamond Producers Association også at skubbe forbruget i vejret med hjælp af øgede budgetter.

»Men diamantindustrien underinvesterer stadig markant på markedsføring sammenlignet med andre luksusproducenter,« siger Anish Aggarwal.

BRANCHENYT
Læs også