Lego vil danse tættere med både Google og Facebook
Lego tror, at Youtube bliver en vigtig del af strategien for sociale medier i fremtiden. Det betyder et tæt samarbejde med Google, men også med Facebook.
Det kan godt være, at Lego-klodsen er splintrende fysisk og analog, men det er dem, der bruger dem, ikke.
Derfor forventer Lego at øge samarbejdet med teknologigiganterne Google og Facebook for at holde Lego-kunderne helt tæt på.
Især videoplatformen Youtube er vigtig, tror Lars Silberbauer Andersen, chef for sociale medier hos Lego.
»Jeg vil ikke afsløre, hvilke projekter vi har i vores pipeline. Men Youtube er for os rigtigt vigtigt. Vi har lanceret fire-fem nye kanaler inden for det seneste halve års tid og lavet rigtig meget nyt indhold. Det er en platform, der vokser massivt, og det er et rigtigt interessant medie,« siger Lars Silberbauer.
Han fortæller, at Lego alene i december fik en kvart million abonnenter på sine Youtube-kanaler, så der nu er 4,5 mio. brugere, der har meldt sig ind. Det gør det til verdens største Youtube-kanal blandt brands.
»Det er en overordentlig stor mængde brugere, som vi kan hente erfaringer fra til vores andre SoMe-kanaler, og Google kan bruge det til at udvikle deres teknologi. Sammen kan vi skabe noget innovation og være first-movers,« siger Lars Silberbauer.
Youtube er ejet af Google, som Lego i forvejen arbejder tæt sammen med. Bl.a. lavede de sammen www.buildwithcrome.com, hvor Lego-brugere kan bruge Googles kort til at placere sig selv og deres Lego-byggeri på Googles verdenskort.
Lego vil også gerne gå tættere sammen med Facebook for at være helt fremme teknologisk - sammen med Legos brugere.
De to lavede for et par år siden Krongiwonki-projektet, hvor børn blev inviteret via Facebook til at komme med et bud på, hvad en Krongiwonki er - hvad som helst.
I november lancerede Lego så en chatbot, Ralph, som via Facebook Messenger kan rådgive Lego-brugerne om indkøb.
»Siden 2015 har tendensen bevæget sig væk fra åbne sociale platforme a la Facebook, til at blive lukkede fora baseret på at sende beskeder fra en bruger til en eller mange. Her er chatbot-teknologien en mulighed for som brand at agere der, hvor brugerne er,« siger Lars Silberbauer.
Udover de to amerikanske teknologikæmper har Lego indgået partnerskaber med bl.a. kinesiske teknologikoncerner som den kinesiske Instagram Nice App, de sociale medier Sogou og Sina Weibo og med Vkontakte, som er Ruslands svar på Facebook.
»Vi vil gerne være der, hvor brugerne er. Så er det op til os at være kreative og finde ud af, hvordan vi bedst kan servicere og hjælpe og lytte - uden at være det irriterende brand, der råber og skriger sine egne beskeder ud,« siger Lars Silberbauer.