Erhverv

Boozt.com stormer frem med salg af modetøj

Boozt har fart i afsætningen til de nordiske forbrugere. En børsnotering i fjor koster dog millioner på bundlinjen.

Adm. direktør Hermann Haraldsson og Boozt satser ud over onlinesalg af mode også på fysiske kosmetikbutikker. PR-foto.

Trods millionunderskud på bundlinjen for hele året vokser salget af modetøj hastigt i det svensk/danske onlineselskab Boozt.

Virksomheden, der blev børsnoteret i Sverige for et år siden, har tirsdag morgen udsendt regnskab for 2017. Det viser en vækst i salget på 44 pct., så omsætningen nåede over 2 mia. svenske kroner.

Boozt er på det nordiske marked bl.a. i hård konkurrence med tyske Zalando om salg af tøj på nettet.

Udover salg af modetøj til forbrugere i Skandinavien fra selskabets lager og hovedsæde i Sydsverige har Boozt også afsætning af bl.a. kosmetik. Selskabet har således etableret to fysiske butikker i København og Roskilde som supplement til onlinesalget af modetøj.

Adm. direktør Hermann Haraldsson udtaler i en pressemeddelelse, at 2017 var et »godt år, hvor vi formåede at indfri vores ambitioner om både stærk vækst og forbedret rentabilitet«.  Han henviserisær til væksten i salget, som var 39 pct. i fjerde kvartal og 44 pct. for hele året.

Boozt-direktøren siger samtidig i meddelelsen:

»Dermed passerede vi en samlet omsætning på 2 mia. svenske kr., hvilket må siges at være tilfredsstillende. Men vi tror på, at der fortsat er vækst at hente i de kommende år ved fortsat fokus på den samlede kundeoplevelse og udvidelse af sortimentet,« siger Hermann Haraldsson i den danske pressemeddelelse.

I en meddelelse til børsmarkedet præsenterer Boozt tirsdag også alle tallene for udviklingen i 2017. De viser, at det samlede år endte med et underskud før skat på 70 mio. svenske kr. mod et overskud på 21 mio. året før. Driftsresultatet - Ebit - gav et underskud på 70 mio. svenske kr. for 2017, mens tallet var et plus på 21 mio. året før.

Selskabet opgør i regnskabet, at for 2017 er driftsresultatet belastet med ekstraordinære omkostninger på 118 mio. svenske kr. Alene 45 mio. til børsnoteringen, dertil kommer afregning af aktiebetaling til ansatte samt flytning til nyt storlager.

Boozt opgør, at isoleret for fjerde kvartal 2017 kom selskabet ud af de tre måneder med et plus på 52 mio. kr. før skat.

For 2018 forventer Boozt en vækst i omsætningen på mere end 30 pct. og ebit-marginen ventes at blive en smule forbedret sammenlignet med 2017.

Årsregnskab Boozt AB:

Boozt-koncernen - mio. svenske kroner20172016
Omsætning2.0161.396
Driftsresultat - Ebit-7021
Resultat før skat-6821
Årsresultat-1313
BRANCHENYT
Læs også