Amerikanske mediekæmper vil skabe krig på streamingmarkedet i Danmark
Flere nye udbydere af streamingtjenester har kastet sig over de danske forbrugere, og konkurrencen er nu blevet så intens, at markedet kan komme under prispres de kommende år.
Kampen om de mange streamingkunder skærper til. Flere af de store tjenester som Viaplay, TV 2 Play og Netflix opruster i Danmark med massive investeringer, mens nye streamingtjenester melder deres ankomst med rekordlave priser.
For få dage siden gik den amerikanske mediekæmpe NBC Universal ind i Danmark med streamingtjenesten Hayu, som satser på reality-tv til en pris på 49 kr./mdr.
I 2019 vil Disney lancere sin egen tjeneste, ligesom Apple og Facebook også er på vej ind på markedet. Begge med investeringer i originalt indhold på ca. 1 mia. dollars i 2018.
Konkurrencen er nu så hård, at streamingmarkedet vil komme under prispres de kommende år, vurderer insight director i mediebureauet IUM, Thomas Hefting, der netop har lavet en stor analyse af det danske marked.
»Det virker uundgåeligt, at prisniveauet for streamingtjenester bliver presset, når flere udenlandske udbydere går ind i Danmark, og konkurrencen om medieforbrugerne bliver intensiveret. Vi får et meget konkurrencepræget marked, som vi kender det fra tv-markedet,« siger han.
*DR TV er modsat de andre tjenester gratis (licensfinansieret).
NBC Universal er klar til at snuppe en bid af markedet med sin reality-tjeneste, der ligger et stykke under prisniveauet hos Netflix, Viaplay, HBO og TV 2 Play.
»Vi har haft stor succes med Hayu i Storbritannien. Der er åbenlyst et marked for en ren reality streamingtjeneste, og vi går ind i Danmark med en pris, som gør os interessante for en meget bred kundegruppe. Målet er at finde partnere i Danmark, f.eks. en kabel-tv-operatør, så vi får Hayu ud på flere platforme,« siger adm. direktør for Hayu, Hendrik McDermott.
Den hårde konkurrence globalt får etablerede tjenester som MTG-ejede Viaplay og TV 2 Play til at skruet helt op for investeringerne for at være bedst på indhold, design og teknologi.
»Vi vil vokse mere end markedet, og det kræver, at vi investerer massivt. Vi har den fordel, at vi også har en kæmpe tv-forretning (TV3-kanalerne, red.), så vi kan købe indhold og bruge det på tværs af platformene. Dermed kan vi købe tungere indhold inden for sport, film og serier,« siger Kim Poder, CEO i MTG Danmark.
Streamingmarkedet er ikke mættet endnu og vokser med ca. 15 pct. om året. Bl.a. derfor voksede Viaplay med 21 pct. i 2017, ligesom TV 2 Play voksede med 27 pct. og rundede 350.000 abonnenter.
TV 2 vil ligesom MTG vokse mere end markedet på både omsætning og abonnenter. Bl.a. derfor lancerede TV 2 Play et billigere abonnement med reklamer i efteråret.
»Vi har prisdifferentieret vores abonnementer, så vi rammer bredt blandt forbrugerne. TV 2 Play spænder lige fra 39 til 129 kr. om måneden, hvilket stiller os bedre i et marked, hvor aktørerne kæmper om de samme kunder, men med meget forskellige indholdstilbud,« siger salgsdirektør for TV 2 betalings-tv, Stig Møller Christensen.
Her er udbuddet af streamingtjenester i Danmark (abonnementpris pr. måned)
kr./mdr. | Basis | Premium | inkl. sport | Med reklamer |
Netflix | 79 | 129 | |
|
Viaplay | 99 | |
299 | |
Viafree | |
|
|
gratis |
TV 2 Play | 69 | 129 | |
39 |
HBO Nordic | 89 | |
|
|
D-Play | 79 | |
159 | |
Eurosport Player | 129 | |
|
|
Hayu | 49 | |
|
|
C-more | 99 | |
129 | |
Prime Video (Amazon) | 45 | |
|
|