Erhverv
0

Morten uddannede sig til Wall Street: Nu vil han sælge solbriller i hele verden

Det nye danske solbrillemærke MessyWeekend vil på få år nå en omsætning på 100 mio. kr. og har fået nogle af de mest indflydelsesrige unge finansfolk i Europa med som investorer.

Morten Heick er medstifter af og adm. direktør i det nye solbrillemærke MessyWeekend, som har globale ambitioner. Foto: MessyWeekend

Morten Heick er et levende bevis på, at man ikke nødvendigvis ender at arbejde med det, man har uddannet sig til.

I mange år var hans drøm at blive investment banker. Han uddannede sig til det og nåede at få et job inden for den sektor, hvor man håndterer store finansielle transaktioner og hjælper virksomheder på børsen.

Men det blev aldrig det rigtige for ham.

Så han stiftede et fintech-selskab, solgte det og tog på en jordomrejse for at finde ud af, hvad hans arbejdsliv skulle byde på.

Undervejs på rejsen mødte Morten Heick mennesker, der delte den samme frustration som ham; at man som rejsende oftest mister sine solbriller på en eller anden måde.

Det satte hurtigt en idé i gang i hans hoved. Hvad nu, hvis han kunne få fremstillet kvalitetssolbriller til en discountpris?

Idéen blev til virkelighed, og i april lanceres de første solbriller fra hans nye virksomhed MessyWeekend, som han er adm. direktør i og har stiftet med tre andre.

Blandt dem er Christian Arnstedt og Denis Fedoryaev, som for nylig havnede på Forbes' liste over Europas mest indflydelsesrige og toneangivende finansfolk under 30 år.

Målet med MessyWeekend er at nå en omsætning på 100 mio. kr. på få år, og det skal ske ved at tilbyde solbriller ned til 225 kr.

Solbrillerne bliver produceret på de samme fabrikker i Taiwan, som nogle af verdens største solbrillebrands bruger. Det fortæller Morten Heick, som dog ikke vil afsløre, hvilke brands der er tale om.

»Man kan undre sig over, hvorfor nogle af verdens største solbrilleproducenter tager så mange penge for deres produkter, når de bliver produceret så billigt. Vi mener, at forbrugerne betaler alt for høj en pris for solbriller, og det vil vi lave om på,« siger han.

MessyWeekend har allerede 10 personer ansat til at forfølge virksomhedens ambitiøse målsætning om at blive en global spiller fra første dag.

Når de første briller bliver sendt på gaden i april, vi det ske på 10 markeder verden over. Målgruppen er personer fra 15-30 år.

»Vi har en formodning om, at den målgruppe er træt af at betale høje priser for de kendte brands. Så vil vi hellere have, at vores målgruppe har flere penge til at rejse, gå i byen, give til velgørenhed, eller hvad de nu har lyst til,« siger Morten Heick.

MessyWeekend har begyndt sit indtog på solbrillemarkedet med at lave en kampagne på crowdfunding-platformen Kickstarter, hvor forbrugere kunne købe bestemte solbrillemodeller til 35 pct. under udsalgsprisen.

Kampagnen nåede sit første mål på 60.000 kr. i løbet af seks timer.

BRANCHENYT
Læs også