Erhverv
BREAKING
0

Dansk Supermarked angriber med flere Netto-butikker

Efter en stribe åbninger har Netto-kæden med nu 500 danske butikker lagt en ny, offensiv strategi, så antallet kan øges med yderligere 100 over en årrække. Samtidig jagter discountkæden vækst i Sverige og Polen, hvor den hidtil har haft svært ved at holde tempoet.

Netto-kæden under Dansk Supermarked har de seneste år åbnet flere nye butikker i lokaler, der før rummede den nu lukkede Kiwi-kæde. Som her i Malling syd for Aarhus. Foto: Laura Bisgaard Krogh

Dansk Supermarked vil agere meget mere aggressivt med åbning af nye discountbutikker. Netto-kæden skal derfor forsøge at ekspandere hurtigt i Polen og Sverige. På samme tid er målet at vinde endnu flere danske forbrugere gennem åbning af op mod 100 ekstra butikker her i landet.

De ambitioner kommer fra Michael Løve, der gennem fem måneder har været chef for Netto International under Dansk Supermarked Group. Netto driver 1.365 discountbutikker i Polen, Sverige, Tyskland og Danmark.

Koncernen
  • Dansk Supermarked Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagasiner.
  • Har ca. 1.500 butikker i fire lande. Heraf 100 Føtex- og 18 Bilka-varehuse her i landet samt ca. 1.370 Netto-butikker i Danmark, Sverige, Polen og Tyskland.
  • Dertil kommer bl.a. en række onlineshops, bl.a. Wupti.com.
  • Ledes af adm. direktør Per Bank.

»Netto skal være meget større i udlandet og have konsolideret vores positioner derude. Vi er for små. Tempoet har været lavere end konkurrenternes. Vi har ikke den samme kritiske masse. Det skal vi have rettet op på,« siger Michael Løve.

Dansk Supermarkeds topchef Per Bank har tidligere sagt til Finans, at målet er at ekspandere med op mod 20-30 nye butikker årligt i både Polen og Sverige.

Til gengæld er Tyskland ifølge Michael Løve et marked, hvor den danske koncern ikke har samme muligheder.

»Vi er blandt de mindste på alle tre markeder. Polen og Sverige har de bedste muligheder. Tyskland er en stabil forretning for os, men markedet er mættet. Så vores investeringskroner giver større værdi i Polen og Sverige. Vi må erkende, at det er gået for langsomt for os i Sverige. Det må vi satse mere på at ændre,« siger Michael Løve.

Butikkerne
Antal Netto-butikker - marts 2018:
  • Danmark: 492
  • Tyskland 347
  • Polen: 368
  • Sverige: 162
  • Ialt: 1.365

På det danske marked er Netto den største af de fem danske discountkæder, som tilsammen sidder på over 40 pct. af dagligvaresalget til danskerne. Netto er det seneste år vokset, efter at Kiwi-kæden med 100 butikker lukkede. Dansk Supermarked overtog en lang række af de lejemål, så 40 af de lukkede Kiwi-forretninger åbnes som Netto-butikker.

Men målet er at udvide yderligere.

»Vi er tæt på 500 i Netto og ser potentiale i op mod 600 butikker. Så vi har fortsat en pipeline med nye butikker, der bliver rullet ud. Nyåbninger kan der komme fra andre i dagligvarehandlen, der trækker sig fra butikker. Vi ser mere kynisme og realisme i markedet omkring butiksudvikling efter år med massive planer fra flere aktører,« siger Michael Løve.

Netto skal være meget større i udlandet og have konsolideret vores positioner derude. Vi er for små.

Michael Løve, Netto International

Mens både Fakta under Coop Danmark og Aldi gennem en periode har lukket butikker, melder Lidl og Rema 1000 også om ny ekspansion.  Norskejede Rema 1000 med aktuelt 304 danske butikker åbnede således 20 nye i fjor. Målet for kædens chef er fortsat ekspansion, så der kommer 15-20 nye butikker til i år.

»Vi skal ud og kæmpe om nye placeringer – ikke mindst i storbyerne. Men alle butikker, som vi åbner, skal være logiske for Rema som helhed og de købmænd, der skal drive dem. Så vores mål er ikke bare ekspansion for ekspansionens skyld,« sagde adm. direktør Henrik Burkal, Rema 1000, i slutningen af februar til Finans.

BRANCHENYT
Læs også