Erhverv

6 tips til at tjene penge på Youtube

Giv dit publikum noget, der er værd at se, lyder det fra marketingsekspert.

De 10 mest indbringende Youtube-kanaler tjente i alt 127 mio. dollars i 2017. 
Foto:Bloomberg/Patrick T. Fallon

For få år siden var der ikke mange, der troede, at man kunne tjene penge på en Youtube-kanal.

I dag ser verden dog anderledes ud. Sidste år tjente verdens 10 største Youtube-stjerner 127 mio. dollars, svarende til 770 mio. kr., på alt fra videoer om Minecraft til en 6-årig Yotube-stjerne, der tester legetøj.

Men hvordan går du fra at nå ud til et par hundrede mennesker, til rent faktisk at kunne tjene penge på din Youtube-kanal?

Ifølge marketingsekspert Scott Richter handler det om at have en strategisk plan, før man går online. Han er selv ejer af nichekanalen The Big Jackpot, hvor han giver sine følgere gode råd om spillemaskiner. Hans kanal har knap 50.000 brugere.

»Jeg vil ønske, at jeg selv havde styr på det hele, da jeg postede min første video, men sådan var det ikke. Du har ikke brug for en baggrund inden for marketing eller it for at kunne tjene penge på mediet, selvom det er et emne, der rammer et smalt publikum,« siger han til entrepreneur.com.

Her er hans seks råd til at starte en indbringende Youtube-kanal:

1. Dyrk dine interesser eller kompetenceområder

Er du en ekspert på noget, eller kan du lære folk noget nyt? Den hurtige vej til succes på Youtube er at tilbyde noget, der ikke er set før.

2. Overvej din målgruppe.

Ifølge Scott Richter er dette den vigtigste overvejelse at gøre, når man starter en Youtube-kanal. Selvom en kanal om fidget spinners kan give mange seere, vil størstedelen af seerne være børn uden særligt mange penge. Gå derfor efter en målgruppe med en stabil indkomst, hvis du ønsker at tjene penge på Youtube.

3. Lyt til dine følgere

Giv dine følgere mulighed for at kontakte dig og læs beskederne fra dem. Det knytter et tættere bånd mellem jer, og deres respons kan gøre din kanal bedre.

4. Dyrk de sociale medier

De fleste Yotubekanaler er også aktive på andre sociale platforme som Facebook, Twitter og Instagram. Det er hårdt arbejde, men hvis du vil bevare interessen fra dine følgere, må du være, hvor de er.

5. Vær dedikeret

Youtube er et aktivt medie, hvor følgere kommenterer, liker, deler og deltager aktivt i videoerne. Giv dem derfor noget at deltage i og overrask dem. Lav konkurrencer, inviter gæstestjerner eller præsenter nye koncepter. Dit publikum skal blive ved med at finde din kanal relevant.

6. Vær tykhudet

Husk at det er din kanal og dit brand, og at du ikke kommer til at gøre alle tilfredse. »Folk på internettet kan være hadefulde, og du skal ikke se dig for god til at slette kommentarer eller blokere, hvis det bliver for meget. Du bestemmer stemningen på kanalen,« siger Scott Richter.

BRANCHENYT
Læs også