Erhverv
0

Når tusindvis hver måned: To unge fyre formidler lån for milliardbeløb

På knap fire år har Andreas Linde og Stefan Vinding Olesen skabt en virksomhed, der årligt omsætter for et stort tocifret millionbeløb og hver måneder formidler 8.000 lån i Europa.

Stefan Vinding Olesen og Andreas Linde stiftede Lead Supply som 22-årige i 2014. Nu er de 23 ansatte i virksomheden, som årligt omsætter for et stort tocifret millionbeløb. Foto: Lead Supply

Banksektorens svar på Momondo.

Sådan lyder det, når Andreas Linde skal beskrive platformen Matchbanker, som han for lidt over et år siden lancerede med sin kammerat Stefan Vinding Olesen.

Kort og godt tilbyder de gennem Matchbanker en platform, der på baggrund af et spørgskema sender forbrugeren videre til det bedst egnede lån hos én af de mange banker, platformen samarbejder med.

Tilmed uden, at forbrugeren skal blive helkunde hos den pågældende bank.

Den løsning fik i 2017 forbrugere til at lave lån for over 1 mia. kr. gennem Matchbanker, der i øjeblikket markedsfører sig offensivt på tv og Youtube.

»Vi kunne se, at der var et stigende antal af digitale lån på markedet, men ingen nem måde at sammenligne dem på. Derfor ville vi gøre det samme som Momondo – bare på lånemarkedet. Vi kreditvurderer kunderne og sender dem videre til det bedst passende lån ved de rette udbydere,« siger Andreas Linde, adm. direktør i og medejer af virksomheden Lead Supply, som står bag Matchbanker.

Lead Supply formidler ifølge Andreas Linde hver måned gennemsnitligt 8.000 privatlån i seks europæiske lande, hvoraf der bliver hjulpet 1.500 danske forbrugere om måneden.

Det fik altså det samlede lånebeløb gennem Matchbanker til at runde milliarden sidste år. Men det ultimative mål for virksomheden er endnu langt fra nået, forklarer Andreas Linde.

»Lige nu er vi en dråbe i havet. Vi håber, at mangedoble det nuværende lånebeløb, vi formidler til forbrugerne. Hvis det sker, vil vi være en stor og global spiller på dette marked, der har et stort potentiale,« siger han.

Disse banker samarbejder med Matchbanker
Her er nogle af de banker og finansielle virksomheder, Matchbanker samarbejder med:
  • Bank Norwegian
  • Basisbank
  • Santander
  • L'easy
  • Ferratum
  • SparXpres (Spar Nord)
  • Cofidis
  • yA Bank
  • Nordax

I øjeblikket samarbejder Matchbanker primært med digitale banker. Men snart forventer tjenesten at have samarbejder med større og traditionelle banker.

Lead Supply omsætter årligt for et stort tocifret millionbeløb og kunne i det senest offentliggjorte regnskab for 2016 fremvise et overskud på 1,4 mio. kr.

Overskuddet forventes at vokse i de kommende år.

I sommeren 2016 købte børsnoterede North Media, der står bag Boligportal, Ofir og en række lokalaviser, 50 pct. af aktierne i Lead Supply. Den resterende halvdel ejer Andreas Linde og Stefan Vinding Olesen.

Årsagen til investeringen var simpel; der er store vækstmuligheder i Lead Supplys tjenester, herunder Matchbanker. Det fortæller Henrik Løvig, adm. direktør i North Media.

»Jeg havde i forvejen et godt kendskab til Andreas og Stefans kompetencer og vidste, at de var nogle af de bedste i Danmark til digital markedsføring. De har en god strategisk sans og er hurtige til at eksekvere. Samtidig har Matchbanker et stort internationalt værkspotentiale, fordi det finansielle marked er under voldsomme forandringer,« siger han.

Lead Supply blev stiftet i 2014, da Andreas Linde og Stefan Vinding Olesen var i begyndelsen af 20'erne. Der er nu 23 ansatte i virksomheden, som udover Danmark også er til stede i Sverige, Norge, Finland, Polen og Spanien.

BRANCHENYT
Læs også