Erhverv

Teleselskaber øjner lys efter årelang priskrig: Hiver flere penge hjem på mobilkunderne

Efter priskrigen har tæret hårdt på teleselskaberne, begynder de nu igen at omsætte for mere pr. kunde. Nye data- og mediebehov på mobilen giver selskabernes indtjening et frisk pust.

Artiklens øverste billede
Teleselskaberne har lidt under mere end 15 års priskrig på mobilmarkedet. Men nu begynder markedet at vende. Både TDC, Telia og Telenor begynder at hive flere penge ud af hver enkel mobilkunde. Foto: Stine Bidstrup

Efter mere end 15 års opslidende mobilkrig begynder markedet at lysne for teleselskaberne i Danmark.

Siden starten af 00'erne er teleselskabernes omsætning pr. mobilkunde (APRU) halveret på grund af den intense priskrig. Men nu vender det vigtige nøgletal for landets tre største teleselskaber, der begynder at hive flere penge hjem på hver enkel mobilkunde.

Det er afgørende for at skabe vækst i et marked, hvor det er meget svært at drive organisk kundevækst.

»Priskrigen er stadig til stede, men den er nok aftaget en smule. Nu er der mere fokus på at møde de nye behov, kunderne har. Det kan være mere data eller nye tjenester oven på abonnementerne. Hvis man kan levere det, er kunderne også villige til at betale lidt mere,« siger Telias danske topchef, Morten Bentzen.

Han fortæller desuden, at Telia har luget ud i inaktive mobilkunder i 2017, hvilket har pyntet på ARPU-tallet.

Overblik over teleselskabernes ARPU - gennemsnitlig omsætning pr. mobilkunde om måneden:

DKK Q1, 2017 Q1, 2018
TDC 116 124*
Telenor 114 116
Telia 127 136
3 Mobil 135 130*

*Da TDC og 3 Mobil endnu ikke er kommet med ARPU-tal for 1. kvartal 2018, er tallet fra det seneste kvartal, 4. kvartal 2017. 3 Mobil bruger desuden en anden regnskabsmetode, hvorfor deres ARPU-tal bliver hævet i forhold til de andre.

Både Telia og Telenor har haft svært ved at løfte bundlinjen i Danmark, og derfor har teleselskaberne arbejdet med at hæve omsætningen pr. mobilkunde og samtidig skåret på omkostningssiden.

»Markedet er mættet på den måde, at det samlede antal af abonnementer er relativt stabilt på mobilmarkedet. Der er to måder at skabe vækst på i en mobilforretning. Man kan prøve at skaffe flere kunder, eller man kan forsøge at øge indtjeningen. For at skabe en sund forretning på sigt er det vigtigt at finde den rette balance mellem de to,« siger Telenor Danmarks topchef, Jesper Hansen.

Han hæfter sig ved, at ARPU-tallet er vejen til bedre investeringskraft i teleinfrastruktur.

»Hvis man skal kunne investere mere i infrastruktur, er det vigtigt at sikre en god indtjening for at have midlerne til at investere. Vores indtjeningsmuligheder ligger blandt andet i at levere nogle gode produkter og services, der passer til kundernes øgede dataforbrug,« siger Jesper Hansen.

*3 bruger en anden regnskabsmetode, hvorfor deres EBITDA-margin bliver hævet i forhold til de andre.

I dag ligger teleselskabernes månedlige omsætning pr. mobilkunde (ARPU) på mellem 116 og 136 kr., mens tallet lå på ca. 250 kr. tilbage i 2005.

Årsagen er, at priskrigen ruskede mobilmarkedet op igennem 00'erne, da nye lavprisselskaber som Telmore, Onfone og CBB Mobil meldte sin ankomst. I dag er alle tre opkøbt af de fire store teleselskaber, hvoraf det kun er mobilselskabet 3, der vokser på kundetallet.

Derfor er 3, modsat de andre teleselskaber, mindre fokuseret på at øge omsætningen pr. kunde.

»Vi ser stadig et uforløst potentiale for os, og derfor koncentrerer vi os først og fremmest om at tiltrække flere kunder,« siger 3's direktør for privatforretningen, David Elsass.

TDC vil ikke kommentere sagen, da selskabet er i "stilleperiode" på grund af kvartalsregnskabet på torsdag.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.