Erhverv

Danmarks største kæde af kaffebarer har skiftet navn - og det er dyrt

Baresso, der er i gang med at blive omdannet til et nyt koncept, er blevet ramt af millionunderskud. Men det er ikke nogen overraskelse, ifølge direktøren.

I løbet af 2017 blev 12 Baresso-kaffebarer omdannet til Espresso House, ligesom der blev åbnet seks nye. Selve ombygningerne løber op i et tocifret millionbeløb.

Det er ikke nogen billig affære at lukke landets største kæde af kaffebarer og omdanne den til et helt nyt koncept.

Det må Baresso, der skal laves om til Espresso House, sande. Et nyt regnskab fra kaffekæden viser, at den i 2017 kom ud med et underskud på 6,4 mio. kr. Men det er ikke nogen overraskelse, ifølge adm. direktør Nickolas Krabbe Bjerg.

Baresso, der er ejet af det tyske investeringsselskab Jab Holding, besluttede i 2017, at Baresso-konceptet skal lukkes og erstattes af Espresso House, der er den største kaffekæde i Norden, og som Jab Holding også ejer.

Ifølge Nickolas Krabbe Bjerg har det hele tiden været planen, at sammenlægningen af de to koncepter vil føre betydelige ekstraomkostninger med sig.

»Det koster penge at investere, og det tager tid at bygge et nyt brand op,« siger Nickolas Krabbe Bjerg, der trods underskuddet betegner resultatet som tilfredsstillende.

Espresso House
  • Espresso House er i dag Nordens største kæde af kaffebarer med over 400 lokationer fordelt i fire lande: Sverige, Norge, Finland & Danmark.
  • I Danmark har kæden 588 ansatte
  • Espresso House er et svensk kaffebarkoncept, som er ejet af JAB Holding Company
  • Jab Holding er ejet af den tyske Reimann-familie, der er et af Europas rigeste familiedynastier.
  • Kæden driver i dag 39 Espresso House-kaffebarer og 19 Baresso-kaffebarer i Danmark.
  • Planen er at ombygge de resterende kaffebarer i løbet af 2018 og 2019.
Kilde: Espresso House

I løbet af 2017 blev 12 Baresso-kaffebarer omdannet til Espresso House, ligesom der blev åbnet seks nye. Selve ombygningerne løber op i et tocifret millionbeløb, forklarer Nickolas Krabbe Bjerg.

»Hver omdannelse svarer til at bygge en ny kaffebar. Indretning, gulve, belysning, interiør, træning i det nye setup - alt skal udskiftes. Det er penge, vi tager fra den almindelige drift, så det kommer helt naturligt til at påvirke resultatet,« siger han.

Selvom Baresso kom ud af 2017 med underskud, voksede bruttofortjenesten til 187 mio. kr. - det højeste nogensinde.

Direktøren ser det som et udtryk for, at investeringerne begynder at give afkast.

I de kommende år vil Espresso House udbredes til større dele af landet, lyder ambitionen. Fokus ligger især på etablering i de større provinsbyer, hvor kæden forventer en øget omsætning.

»Vi er åbnet med stor succes i Aalborg. Til juni åbner vi i Esbjerg – og generelt kigger vi på flere større provinsbyer. Hovedstaden er heller ikke mættet for kaffebarer endnu. Vi leverer positive resultater, og vi har fået rigtigt god feedback på Espresso House-konceptet i Danmark, og derfor er det oplagt at ekspandere yderligere,« siger Nicholas Krabbe Bjerg.

Planen er at ombygge de resterende Baresso-kaffebarer i 2018 og 2019. Dernæst skal der for alvor ekspanderes med 10 nye kaffebarer hvert år, lyder det fra direktøren.

Hvornår begynder Espresso House at generere overskud?

»Så længe strategien er at ekspandere, kan jeg godt love, at alt det, vi tjener, bliver geninvesteret i virksomheden. Lige nu er formålet ikke at komme ud med et kæmpe overskud. Det er altid rart at ramme omkring nullet, så mon ikke vi omkring 2020 kan ramme omkring et lille plus,« siger Nickolas Krabbe Bjerg.

BRANCHENYT
Læs også