Erhverv
0

Dansk tøjmærke tabte millioner - har måttet lukke butikker

Modehuset Han Kjøbenhavn kom ud af seneste regnskabsår med et klart forværret resultat og har lukket butikker i udlandet for at stabilisere forretningen.

Daniel Hummel blev i 2017 ny adm. direktør i og medejer af Han Kjøbenhavn, der har været gennem en større oprydning. Foto: Gregers Tycho

Det danske modehus Han Kjøbenhavn har været gennem et år af de mere turbulente.

Det kan tydeligt ses i de regnskaber, der for nylig er blevet offentliggjort fra de selskaber, som hører under Han Kjøbenhavn.

Moderselskabet Han Kjøbenhavn Holding kom ud af 2016/2017 med et klart forværret underskud på 10,6 mio. kr. Året forinden var underskuddet på 27.000 kr.

Egenkapitalen i moderselskabet var ved regnskabsårets afslutning negativ med 5 mio. kr.

Særligt datterselskabet Han Kjøbenhavn Whole Sale gør ondt på modehuset, da det kom ud af seneste regnskabsår med et underskud på 4,7 mio. kr.

Noget af årsagen til underskuddet skal findes i nedskrivninger, men også i en omstrukturering, som Han Kjøbenhavn implementerede i løbet af 2017 i forbindelse med, at der kom ny ledelse og ejerkreds.

Efter eget ønske valgte medstifter Tim Hancock at gå ud af ejerkredsen og direktionen. Ind i ejerkredsen og ledelsen kom i stedet Daniel Hummel, Søren Fly Pedersen og Simon Stampe, der indtog stillinger som henholdsvis adm. direktør, økonomidirektør og bestyrelsesformand.

De har tilført Han Kjøbenhavn ny kapital for at stabilisere forretningen og danne fundament for fremtidig vækst.

»Helt konkret har ledelsen gået forretningen efter i sømmene og ryddet op i uhensigtsmæssige aktiviteter og processer, herunder nedlukning af ikke-fortsættende aktiviteter,« står der i det nye regnskab fra Han Kjøbenhavn Whole Sale.

Han Kjøbenhavn har egne butikker i København og Aarhus, men lukkede i 2017 sine forretninger i både Paris og New York.

Han Kjøbenhavns nye topchef, Daniel Hummel, uddyber over for Finans, at der siden regnskabsårets afslutning i september har været fremgang for modehuset.

»Kerneforretningen omkring engrossalget er stabiliseret og i vækst, og hele forretningen er tilbage i plus og har været det de seneste fem måneder. Der er positiv drift og dermed lønsum vækst i hele 2018, hvilket naturligvis er meget tilfredsstillende og viser, at den forretningsmæssige transformation, vi har sat i gang, begynder at virke,« skriver han i en mail.

Modehuset har en klar ambition om at vokse internationalt, og det forventes at kaste en forbedret toplinje på mellem 60 og 80 pct. af sig i 2018, skriver Han Kjøbenhavn i sit nye regnskab.

Det første kvartal af året har været fornuftig i forhold til omsætningsambitionen, forklarer Daniel Hummel.

Det er målet, at modehuset skal omsætte for 200 mio. kr. inden for en periode på fem år.

Han Kjøbenhavns største aktionær er fortsat Jannik W. Davidsen, der var med til at stifte virksomheden for 10 år siden og stadig fungerer som kreativ chef.

BRANCHENYT
Læs også