Millionvækst sender Lagkagehuset til New York
Den danske bagerikæde Lagkagehuset har i løbet af 2017 åbnet 19 butikker i ind- og udland. I samme periode er virksomhedens omsætning steget med 100 mio. kr., og den føler sig nu klar til at indtage USA.
Den danske bagerikæde Lagkagehuset vokser ud af Europa. Efter samlet at have åbnet 19 nye butikker i både England og Danmark, er virksomheden klar til åbne sin første butik i USA.
»Det er en opgave, vi går til med ydmyghed, og vi glæder os til at være med til at eksportere et lille stykke dansk kulturhistorie,« udtaler Lagkagehusets adm. direktør Jesper Friis i en pressemeddelse.
Ifølge planen vil Lagkagehuset være at finde på Manhatten i løbet af efteråret 2018.
I 2017 steg Lagkagehusets omsætning med 18. pct. til 781 mio. kr. I samme periode faldt overskuddet til 64 mio. kr. fra 91. mio. kr. i 2016. Det fremgår af virksomhedens nye årsregnskab.
Selvom overskuddet stadig er pænt, findes der en god forklaring på det dyk, som det immervæk har taget i forhold til 2016.
»Der er rigtig mange investeringer forbundet med den udenlandske ekspansion, vi foretager. En etablering i et andet land betyder blandt andet et stort træk på konsulentydelser, så vi er tilfredse med resultatet, som matcher vores forventning,« udtaler Jesper Friis i pressemeddelelsen.
Det er især ekspansionen i England, som kan have kostet penge.
I løbet af sidste år åbnede Lagkagehuset fire nye butikker i England, så de ved udgangen af 2017 nåede op på fem lokationer. I skrivende stund er antallet af butikker dog steget til otte.
Det er ikke kun i England, at Lagkagehusets velkendte logo er blevet tydeligere i bybilledet. Også herhjemme har virksomheden ekspanderet. I 2017 så 15 nye butikker dagens lys, så Lagkagehuset ved udgangen af 2017 havde 76 butikker rundt om i Danmark. I dag er tallet 78.
Bagerikæden vil dog gøre alt for at sikre, at vækstprocessen ikke påvirker produkterne på hylderne.
»Det er ikke nogen hemmelighed, at vores vækstkurve er stejl. Det samme er indlæringskurven. Det er helt afgørende, at stadig flere mennesker har lyst til at købe vores produkter. Derfor gør vi en stor indsats for at sikre både kvalitet og service, når kunderne møder os. Det er vores succeskriterie,« udtaler Jesper Friis.