Erhverv
0

Udlejer gratis trailere: Nu skal dansk succesfirma på børsen

Firmaet Freetrailer bliver det første danske firma på den svenske minibørs Aktietorgets.

Freetrailer har haft virksomhed i Danmark siden 2004. Nu skal firmaet børsnoteres. 
Foto: Freetrailer

Det danske firma Freetrailer, der siden 2004 har udlejet gratis trailere til danskerne i kæder som Ikea, Bilka og Silvan, skal nu børsnoteres.

Freetrailer bliver det første danske selskab til at blive børsnoteret på den svenske minibørs Aktietorgets danske afdeling - i danske kroner. Det meddeler virksomheden i en pressemeddelelse.

»Freetrailers forretningsmodel har bevist sit værd gennem 14 år, og i alle årene har omsætningen vokset sig større i takt med, at vi har fået flere partnere, brugere og udlejninger af trailere. Vi har investeret et stort millionbeløb i vores teknologiske platform, som vi har testet på hjemmemarkedet, og nu er vi parate til en mere offensiv skalering,« udtaler stifter og direktør Allan Sønderskov Darré.

I første omgang er planen at udvide i Norden, og siden kommer turen til Finland, Belgien, Holland og Tyskland, fortæller direktøren.

Freetrailer havde i fjor 360.000 udlejninger og omsatte for 27,4 mio. kr. Selskabet tjener dels penge ved at placere reklamer på siden af trailerne, dels penge på de folk, som ønsker at tegne en forsikring, før de kører af sted med det tohjulede læs.

Børsnoteringen af Freetrailer sker i forbindelse med den svenske børs Aktietorgets indtog på det danske marked. Her bliver Freetrailer altså den første danske virksomhed, der noteres.

»Det er sund fornuft at deles om tingene, og den forretningsmodel bliver ikke blot mere attraktiv i fremtiden, det bliver en nødvendighed i en verden med begrænsede ressourcer,« siger Allan Sønderskov Darré.

Han fik idéen til Freetrailer under et middagsselskab i 2003, da et af selskabets gæster begyndte at brokke sig højlydt over, at han skulle betale 700 kr. for at låne en trailer hos Shell.

To måneder senere præsenterede Allan Sønderskov Darré og hans forretningspartner Aksel Blomgren deres Freetrailer-koncept for Ikeas daværende marketingchef og fik en aftale om levering af 35 trailere.

Det blev startskuddet til det, der i dag er vokset til en flåde af over 1.500 trailere i tre lande.

BRANCHENYT
Læs også