PH og Panton sprøjter millioner i kassen hos Louis Poulsen
Lampekoncernen Louis Poulsen skruer op for eksporten efter et år med vækst i både salg og indtjeningen. Flere danske designere - både nye og klassiske - skal sikre øget fart.
Klassisk dansk design kombineret med nye produkter styrker økonomien i lampevirksomheden Louis Poulsen. Derfor er det ambitionen at accelerere væksten endnu hurtigere i selskabet, der ejes af en stor, dansk kapitalfond.
Louis Poulsen med hovedsæde i København og produktionen samlet i sydjyske Veje kom ud af 2017 med en vækst i omsætningen på 7 pct. og en væsentligt forbedret indtjening.
Selskabet, der går tilbage til 1874, er kendt som producent af danske lamper designet af Poul Henningsen PH – samt bl.a. Verner Panton og Arne Jacobsen.
Netop de klassiske lamper - også lanceret i nye varianter og farver - sammen med nye produkter er ifølge adm. direktør Søren Mygind Eskildsen blandt de væsentlige forklaringer på væksten.
»Under det forrige ejerskab kom der ikke så meget ud af produktudviklingen, markedsføringen og salgsudviklingen, som der burde. Den slags klassiske dyder er der nu skruet op for i det nye ejerskab. Og det betaler sig virkelig. En stor del af væksten ligger netop i nye produkter samt revitalisering af klassikere,« siger Søren Mygind Eskildsen.
Han kom i fjor til Louis Poulsen som adm. direktør efter at have været direktør i en række andre danske industrivirksomheder – især under Danfoss-koncernen. Han blev sat ind i virksomheden af kapitalfonden Polaris som afløser for Christian Engsted, der i første omgang havde sat ny fart i lampeselskabet og nu er en del af bestyrelsen.
Polaris overtog i 2014 igen aktiemajoriteten i Louis Poulsen, som kapitalfonden også ejede i årene 1999-2007, men havde solgt til den italienske belysningskoncern Targetti.
Italienerne havde dog svært ved at holde tempo i Louis Poulsen, som siden har øget omsætningen med tæt ved 100 mio. til 801 mio. kr. i fjor.
»I 2017 kom vi med 13 nye produkter, og den udvikling fortsætter. Vi er en virksomhed med en skattekiste af produkter fra PH’s gamle design, som vi kan hente frem og relancere. Det gør vi i stor stil i kombination af nye samarbejder med moderne designere,« fortæller Søren Mygind Eskildsen
Eksportandelen for Louis Poulsen er nu på over 60 pct. Målet er, at den skal øges. Derfor er der fokus på at styrke salgsnetværket i både Asien, USA og Europa. Her vil også mere klassisk, design indgå.
»Vi skal holde positionen som et high end-belysningsmærke globalt. I 2019 kommer den kendte danske arkitekt Finn Juhl også ind. Han er meget stor i bl.a. Asien med møbeldesign, og derfor får vi lamper fra ham på programmet. Danmark er fortsat et stort marked for os, men målet er, at vi skal øge eksporten og gerne med vækst på alle markeder,« fortæller Søren Mygind Eskildsen.
Han fastslår, at Louis Poulsen for både 2018 og de kommende fem år har en klar strategi om fortsat at øge omsætningen og forbedre driften.
»Vi skal gerne komme ud med en salgsforbedring på i hvert fald niveau med året før. Vores bundlinje følger helt naturligt med, da vi har en kapacitet på egen virksomhed til at øge produktionen de kommende år,« siger direktøren.
Årsregnskab:
Louis Poulsen Holding A/S (mio. kr.) | 2017 | 2016 |
Omsætning | 801 | 750 |
Driftsresultat (Ebitda) | 146 | 104 |
Resultat før skat | 105 | 42 |
Årsresultat | 78 | 27 |
Egenkapital | 354 | 278 |