Erhverv

Nissan dropper dieselbiler i Europa

Et fald i salget af dieseldrevne biler får nu Nissan til helt at opgive teknologien i Europa. Tidligere har Toyota taget samme skridt.

Nissans vicedirektør, Daniele Schillaci, fremlægger firmaets vision for fremtiden på  Tokyo Motorshow. I Europa bliver det en fremtid uden diesel. Foto: AP Photo/Koji Sasahara

Tyske VW-ingeniører, der snød på vægten. Politikere, der har travlt med at tale dunder og indføre forbud.

Dieselbiler lever en omtumlet tilværelse i disse tider, og det får nu japanske Nissan til helt at opgive at sælge biler med dieselmotorer til europæerne, skriver Bloomberg.

Alle diesel-modeller vil blive udfaset, som en konsekvens af faldende salg og mere fokus på elbiler, lyder forklaringen.

I årets første kvartal blev der solgt 17 pct. færre dieselbiler i Europa, sammenlignet med samme periode året før. Samtidig steg salget af elbiler og hybridbiler markant, om end fra et lavt udgangspunkt.

Nissan er Japans andenstørste bilproducent og går med sin beslutning i fodsporene af den lokale storebror, Toyota, som kom med samme udmelding i marts.

Begge selskaber har historisk set ikke været så lune på dieselteknologien som mange af konkurrenterne og har i stedet haft succes med nye alternativer. Nissan står således bag verdens i mange år mest solgte elbil, Nissan Leaf, mens Toyota har indført hybridteknologi som en mulighed i hele modelprogrammet.

Tilsammen står Nissan og Toyota for 8,6 pct. af salget af personbiler i Europa. Og de to andre japanske selskaber, Honda og Mazda, kunne sagtens finde på at gå samme vej, vurderer Stefan Bratzel, leder af bilindustri-uddannelsen på faghøjskolen i Bergisch Gladbach i Tyskland.

Omkring 16 pct. af de biler, Nissan solgte sidste år i Europa, var med dieselmotor, mens europæiske konkurrenter har satset langt mere på dieselteknologi og tilsvarende sælger mange flere dieselmodeller.

Skandalen om snyderi med miljøgodkendelsen af dieselbiler fra Volkswagen brød ud i september 2015, og siden har salget af dieselbiler i Europa været støt faldende til i 2017 at udgøre 44 pct. af det samlede salg af personbiler.

BRANCHENYT
Læs også