Erhverv
0

Læs slutsedlen inden bilkøb - ellers bliver du ofte snydt

FDM har gennemgået 1.100 slutsedler. I over halvdelen af tilfældene var fejlene så store, at man helt eller delvist frarådede bilkøberen at skrive under.

Mange bilforhandleres slutsedler er stadig fulde af fejl og mangler, viser en gennemgang, FDM har foretateget af 1.100 slutsedler. Mange slutsedler indeholder ligefrem ulovlige vilkår. (Foto: FDM)

Bilforhandlernes slutsedler er langtfra fejlfrie. Det viser en gennemgang af 1.100 slutsedler, som FDM har foretaget.

En slutseddel er den aftale, en forbruger underskriver hos forhandleren, og som indeholder betingelserne for bilkøbet.

I flere end halvdelen af tilfældene - 52 pct. - frarådede FDM handlen helt eller delvist, medmindre at slutsedlen blev ændret på væsentlige punkter. Hver niende slutseddel var så problematisk, at FDM helt frarådede bilhandlen.

Kun én ud af de knap 1.100 slutsedler havde FDM ingen bemærkninger til.

»Selv om vi de senere år har haft fokus på slutsedler, finder vi fortsat mange af de samme fejl og mangler i alt for mange slutsedler. Desværre. Det er særligt problematisk, fordi en slutseddel er et juridisk bindende dokument uden fortrydelsesret,« siger advokat i FDM's rådgivning Casper Schad.

FDM har gennem mange år lavet disse stikprøver af slutsedler. Og situationen med de mange fejl og mangler har nærmest ikke ændret sig, viser lignende undersøgelser fra blandt andet 2012, 2015 og 2016.

Manglerne strækker sig over alt fra forkerte oplysninger om bilens modelbetegnelse, årgang, leveringsdato, servicehistorik, og om bilen tidligere har været skadet.

Oplysninger som de ovenfor nævnte kan måske synes som petitesser. Men de kan have afgørende betydning, hvis der opstår uenighed om købet eller fejl på bilerne.

Mere problematisk er det, at mange af slutsedlerne, som FDM gennemgik i 2017, indeholdt standardformuleringer, der er direkte ulovlige.

»Det kan være, når en forhandler skriver i slutsedlen, at bilen er "købt som beset" eller "uden reklamationsret". Man har nemlig altid to års reklamationsret, når man køber bil hos en forhandler. Det er heller ikke lovligt, når nogle forhandlere skriver, at man skal betale 10 procent i erstatning, hvis man annullerer sit bilkøb. Alligevel har nogle forhandlere det fortrykt på bagsiden af deres slutseddel. Set fra et forbrugersynspunkt er det ikke godt nok, og det bør branchen tage alvorligt. Slutsedlen er jo selve købsaftalen, og den skal naturligvis være i orden,« siger Casper Schad.

Her er listen over top fem fejl og mangler, ifølge FDM.

  • Upræcise eller manglende oplysninger om bilmodel/ -årgang.
  • Manglende oplysninger om dansk tale i navigationsanlæg.
  • Slutsedlens standardvilkår angiver, at bilens pris kan reguleres op eller ned.
  • Leveringsomkostninger bør udspecificeres.
  • Leveringsdato er enten ikke angivet eller upræcis.
BRANCHENYT
Læs også