Erhverv
0

Svensk lastbilsproducent vil overhale Tesla

Den svenske startup selskab Einride mener selv at være det bedste bud på at være den virksomhed, der skal føre trucking-industrien ind i fremtiden.

Einrides T-pod er blevet kaldt en skraldespand på hjul.
Foto: Einride

Robert Falck er 36 år, har en baggrund hos Volvo, og så tror han og holdet bag svenske Einride, at de er bedre rustet end Tesla til at give lastbilbranchen et skub i en ny retning.

Det skriver Business Insider Nordic.

»Tesla er et fanstatisk selskab, men de er ikke gået hele vejen. På mange måder er vi gået længere. Du er nødt til indse, at de har bygget en elektrisk lastbil, der minder om den, som mange andre har vist,« siger den adm. direktør i Einride, Robert Falck til Business Insider.

Einrides bud på en elektrisk lastbil hedder T-Pod. Både den og Teslas Semi-model er fuldt elektriske drevne lastbiler i modsætning til f.eks. Nikola Motors One-model, som er en hybrid lastbil. Der, hvor Einrides T-Pod adskiller sig fra de fleste andre konkurrenter, er, at den intet førerhus har. Lastbilen er fuldt ud selvkørende, hvor Teslas Semi kun gør brug af semi-automatiske funktioner.

På mange måder kan det være misvisende at kalde Einride for en lastbilproducent, fordi den svenske start-up virksomhed udelukkende bruger hardware fra andre producenter. I stedet er virksomhedens egentlige fokus på at udvikle den software, der driver lastbilen.

»Der er næsten ikke sket noget på hardware-siden for biler i løbet af de sidste hundrede år,« siger Robert Falck til mediet.

Einride blev grundlagt i 2016 og har indtil videre modtaget 30 mio. svenske kr. i venturekapital. I februar i år fremviste virksomheden sin først funktionelle model af T-Pod lastbilen, som er blevet kaldt »en kontainer på hjul.«

Den elektriske og selvkørende T-Pod har en rækkevidde på op til 200 km., og ifølge Einride vil den begynde at transportere varer på offentlige veje i løbet af efteråret 2018, hvor bl.a. supermarkedskæden Lidl og det tyske logistik firma Schenker står på ventelisten.

Einride forventer at kunne forbinde Göteborg og Helsingborg med 200 T-Pods inden 2020.

Inden Robert Falck startede Einride med Filip Lilja, arbejdede han hos Volvo, hvor han havde ansvaret for motorproduktionen hos ni fabrikker. I dag tvivler han på, at det bliver de globale bilproducenter, som kommer til lede revolutionen af elektriske og selvkørende biler.

»De vil ikke slippe deres forretning, hvis ikke de bliver presset til det,« siger han.

»De er blevet træge, når det kommer til forandring, men jeg føler, at hvis der er en ting, vi ikke har, så er det tid. Industrien har ændret sig de sidste femten år, men viljen og initiativet har manglet,« fortsætter han til Business Insider.

Selvom Einrides T-Pod er i skarp konkurrence med Tesla Semi, så anerkender Robert Falck alligevel betydningen af Elon Musks hjertebarn.

»Forestil dig en industri uden dem. Man kan sige, hvad man vil om Tesla, men de har taget ansvaret for at fremme udviklingen af elektriske biler på sine skuldre. De har også egenhændigt vist, at det er muligt at bygge og sælge elektriske biler. Der mangler nye udfordrere.«

BRANCHENYT
Læs også