Erhverv

Rig dansk familie overtager endnu et kendt bilmærke

Familien Bruun skal fremover stå for al import af Opel i Danmark.

Flere af stifter K.W. Bruuns efterkommere sidder i ledelsen i Interdan-koncernen. Her ses Anders Bruun (th.), tredje generation og bestyrelsesformand i familiefondsejede Interdan Holding A/S, sammen med Maria Bruun (fjerde generation og COO i Interdan Holding A/S, Kenneth Keller Hansen (adm. direktør i Interdan Bil A/S) og Peter Bugge Johansen (adm. direktør i Interdan Holding A/S). PR-foto.

Ejerfamilien bag en af Danmarks største bilkoncerner har igen udvidet sit milliardimperium.

Fremover skal familien Bruun, der står bag Interdan-koncernen, stå for al import af Opel i Danmark og Sverige. Det sker, efter at bilfamilien har købt Opel Danmark A/S med en omsætning på 1,6 mia. kr.

»Vi glæder os meget til at byde Opel velkommen i Interdan-familien,« udtaler Kenneth Hansen, adm. direktør for Interdan Bil, i en pressemeddelelse.

Interdan kort fortalt
  • Interdan-koncernen blev grundlagt i 1930 af K.W. Bruun under navnet British Motors A/S.
  • I 1952 blev koncernen importør af Peugeot, og Interdan blev etableret. I dag er Interdan blandt de største bilimportører i Skandinavien.
  • Interdan står for den danske import af Peugeot, Mitsubishi, Citroën, DS og nu også Opel. Interdan står også for salg af reservedele og tilbehør i Danmark, Sverige, Island, Færøerne, Letland og Estland.
  • Interdan-koncernen beskæftiger over 300 medarbejdere. I ledelsen sidder bl.a. Anders Bruun og Maria Bruun, der begge er efterkommere af stifter K.W. Bruun.

Interdan-koncernen står i forvejen for al import og salg af Peugeot, Mitsubishi, Citroën og DS-biler i Danmark.

Den familieejede bilkoncern omsætter årligt for 6 mia. kr. og indbringer hvert år store summer til ejerfamilien, efterkommerne af stifter K.W. Bruun.

Ifølge direktør Kenneth Hansen er overtagelsen af Opel Danmark en naturlig udvidelse af Interdans samarbejde med den franske PSA-koncern. PSA-koncernen står bag Citroën, Peugeot og PSA og overtog i fjor også Opel.

Målet er ifølge Kenneth Hansen at fortsætte den voksende succes, som Opel de senere år har haft på det danske marked.

»Vores mål er at tage det et skridt videre, bl.a. ved at udnytte skalafordelene, være omkostningseffektive og ikke mindst sikre en høj grad af branddifferentiering mellem de fire PSA-mærker,« udtaler Kenneth Hansen.

Opel vil blive en selvstændig brandorganisation inden for Interdan-koncernen med eget forhandlernetværk og vil være adskilt fra koncernens andre bilmærker.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mangler endnu at godkende opkøbet. Først herefter vil den endelige overdragelse finde sted.

Læs også
Top job