Erhverv
0

Dansk succes-startup får 103 mio. kr. til nyt erobringstogt

Pleo, der står bag et nyt slags firmabetalingskort, får 103 mio. kr. i venturekapital fra svenske Kinnevik og danske milliardær-familier. Nu skal der turbo på væksten, og nye lande skal erobres.

Niccolo Perra (tv.) og Jeppe Rindom mødte hinanden hos succeshistorien Tradeshift og besluttede at prøve selv. Siden starten i 2013 er Pleo vokset til over 50 ansatte og har nu samlet fået 143 mio. kr. i venturekapital. Foto: Niels Hougaard

Raketten er bygget – og nu kommer der for 103 mio. kr. brændstof i.

Den hurtigtvoksende fintech-startup Pleo har landet en usædvanlig stor portion venturekapital til at kunne sætte endnu mere fut i virksomheden og brede sig til flere lande. Pengene kommer fra svenske Kinnevik, samt fra gruppen af tidligere investorer, der blandt andre tæller Bestseller-milliardær Anders Holch Povlsen og Lego-familien.

»Vi har fået en større investering, end man normalt ser på det her tidspunkt. Det viser, at vi og vores investorer tror på, at vi kan skabe noget stort. Vi har vækstmotoren nu – nu skal der bare flere cylindre på,« siger Jeppe Rindom, stifter af og direktør for Pleo.

Pleo
  • Blev startet i 2013 af Jeppe Rindom og Niccolo Perra, for egne midler, og har siden rejst 40 mio. kr. i kapital.
  • Begge stiftere har en fortid i Tradeshift, en af de største danske iværksættersucceser, hvor Jeppe Rindom var finansdirektør og dermed oplevede problemet med medarbejdernes udlæg på nærmeste hold.
  • Ideen bag Pleo er, at alle skal kunne få et firma-betalingskort, men hvor ledelsen kan styre præcist, hvor det kan bruges, eller "tænde og slukke" for det løbende. Planen er at udvide med flere produkter af samme slags.
  • Det første hold investorer bestod af svenske Creandum samt danske Founders, som ejes af Lego-familien, Bestseller-milliardær Anders Holck Povlsen og Oticon-fonden. De har alle geninvesteret, mens svenske Kinnevik er kommet med hovedparten af den nye runde på 103 mio. kr.
  • I dag er der omkring 50 medarbejdere, de fleste på kontoret i København samt enkelte, der arbejder fra deres hjemland.

Produktet – et firmabetalingskort og en softwareløsning, der tilsammen skal gøre det let at håndtere udlæg i en virksomhed – er lanceret i Danmark og England, og der er allerede godt gang i salget til små og mellemstore virksomheder, som er målgruppen i første omgang. Foreløbigt er der over 1.500 virksomheder som kunder med 10 nye i hus hver dag – og foreløbigt er ingen faldet fra.  

»Deres forretning klarer sig virkelig godt. Det er et ungt firma, og de har allerede virkelig god traction, meget høje loyalitetstal fra kunderne og meget lav churn (frafaldne kunder, red.). De har tydeligvis noget, der virker, og noget som kan accelereres. Og det problem, de løser, er noget, som næsten alle virksomheder kender. Og det er ikke bare i Danmark eller i Sverige, men internationalt,« siger Andreas Bernström, investeringschef hos Kinnevik.

Indtil den nye runde på 103 mio. kr. havde Pleo fået 40 mio. kr. i tidlige investeringer og kunne lancere et færdigt produkt i Danmark og England sidste år. Nu skal flere lande i Norden og Nordeuropa erobres, og antallet af medarbejdere skal gå fra 50 til 250 inden udgangen af 2019. Imens skal forretningen vokse endnu hurtigere.

»Vi tror på, at vi kommercielt kan blive 10 gange så store på to år. Vi har fremlagt en projektplan – en 3D-tegning af et højhus – og har sagt, at det står færdigt om to år. Nu ved vi, at det kan bygges, for vi har alle stenene, vinduerne og arkitekten. Og nu skal vi vise, at vi kan gøre det og ikke stopper ved 20. etage,« siger Jeppe Rindom.

BRANCHENYT
Læs også