Erhverv
0

Gratis streamingtjeneste er den nye vækstkomet hos TV3-ejer

Den reklamefinansierede streamingtjeneste Viafree skal være et vigtigt vækstben for selskabet bag TV3-kanalerne. På blot et år er brugertallet vokset med 54 pct.

Selskabet bag TV3-kanalerne og Viasat har fundet et guldæg på det fremadstormende streamingmarked.

MTG’s medieforretning, som på mandag bliver til Nordic Entertainment Group, har på kun to år bygget en gratis streamingtjeneste, Viafree, som kan blive den nye vækstkomet for selskabet i en tid, hvor det traditionelle tv-marked er under pres.

Brugerne strømmer nemlig til Viafree, hvor indholdet er gratis, ligesom udsendelser fra TV3-kanalerne bliver tilgængelige minimum en dag, efter det er sendt på flow-tv. I årets første måneder er det månedlige brugertal steget med 54 pct. – fra 166.000 til 255.000 – i forhold til samme periode sidste år.

»Det er en overvældende stor vækst i brugertallet, og det giver et afsæt til en endnu stærkere forretning på Viafree. Interessen fra annoncører er virkelig stor, og derfor er det allerede en fin overskudsforretning,« siger MTG’s digitale vicedirektør, Anders Oliver Andersen, der ikke kan komme nærmere ind på de økonomiske nøgletal på Viafree.

Der findes ikke andre streamingtjenester i Danmark, hvor brugerne kan tilgå indholdet gratis, og det skaber en helt åben bane for Viafree.

»Vi har fundet et marked for reklamefinansierede streamingtjenester, hvor vi ikke rigtig har nogen danske konkurrenter. Det giver os en god platform til at opsnappe den store vækst, som vi ser på de digitale videoreklamer,« siger Anders Oliver Andersen.


Forretningsmodellen for Viafree er, at brugerne skal igennem en mindre video-reklameblok, inden de kan se indholdet. F.eks. har 128.000 danskere oprettet sig som brugere på Viafree, hvilket giver mulighed for at sælge målgrupperettede videoreklamer. Og modsat tv-reklamer, som har deres hæderkronede tider bag sig, er væksten for målrettede videoreklamer stor.

Det er især de helt uge mellem 12 og 25 år, som selskabet bag TV3-kanalerne har fået fat i med Viafree, viser tal fra Gallup. Men målet er at komme endnu bredere ud. Derfor investerer tv-ejeren et tocifret millionbeløb i Viafree i mere indhold inden for reality, sport, comedy, madprogrammer og klassiske serier som ”Horton Sagaen” og ”Beverly Hills 90210”.

»Vi har rigtig godt fat i de unge kvinder med reality, men vi skal også have mændene og de lidt ældre segmenter med. Derfor opjusterer vi bl.a. med sport og klassiske serier,« siger Anders Oliver Andersen.

Derudover udvikler MTG egne programformater, som kun kommer på Viafree. Det kan være spinoffs på kendte programformater på TV 3 som Paradise Hotel.

Men bliver argumentet for at købe en dyr tv-pakke ikke dårligere, når man giver danskerne indholdet gratis på Viafree, hvis de kan vente en dag eller to, efter at det er sendt i tv? Den bekymring har man ikke hos TV3-ejeren, selv om tv-forretningen fortsat er den klart største indtægtskilde.

»Det er kendt for alle, at der sker store strukturelle forandringer i måden, vi konsumerer underholdning, nyheder m.v. i disse år. Det afgørende for os er, at vi har stærke platforme med helt relevant indhold, og at vi kan møde seerne præcis der, hvor de er. Det gør vi med vores lineære flader Viaplay og ikke mindst Viafree,« siger Anders Oliver Andersen.


BRANCHENYT
Læs også