Erhverv
0

"Whoppher": Burger King kommer helt galt af sted med kvindeburger i Saudi-Arabien

Burgeren skulle fejre, at kvinder havde fået lov til selv at køre bil - men navnet kunne betyde flere ting.

Burger King er kommet galt af sted med navnet på en burger, der ellers skulle fejre kvinder i Saudi-Arabien. Foto: Morten Bjørn Jensen

Burger King havde udtænkt en ny burger, som skulle hylde, at kvinder i Saudi-Arabien endelig havde fået lov til selv at køre bil.

Men fastfood-kæden kom galt at sted med navnet, skriver Spiegel Online.

Den nye burger fik navnet en "Whoppher" og skulle spille på det kendte burgernavn "whopper", som så var lavet specielt til "hende" (her).

Navnet på burgeren har udløst kritik, fordi det på engelsk kan misforståes som "whop her" eller "slå hende".

Og netop denne misforståelse i et land, der er notorisk kendt for sin kvindeundertrykkelse, faldt ikke i god jord.

Amnesty International har tidligere klaget over, at Saudi-Arabien langt fra gør nok for at beskytte kvinder mod »sex-relateret vold og andre voldelige angreb«.

Burger Kings presseafdeling har indtil videre ikke reageret på Spiegels henvendelse om en kommentar.

Det er kun et par uger siden, at burger-kæden måtte undskylde for en annoncekampagne i Rusland i forbindelse med VM i fodbold.

Her havde Burger King udlovet både en pengepræmie og en livslang levering af burgere til kvindelige kunder, hvis det lykkedes dem at blive gravid med en af de fodboldspillere, der deltager i VM i Rusland.

Her trak Burger King sin kampagne tilbage og skrev, at »man ville sørge for, at noget sådant ikke skete igen«.

BRANCHENYT
Læs også