Erhverv

Danske medicoselskaber med nyt kanonår: Skovler milliarder hjem til Danmark

Omsætning, indtjening og antallet af danske arbejdspladser stiger kraftigt. Uanset hvor man kigger, går det kun én vej for de danske medicoselskaber, der som klynge leverer fremragende resultater.

Der er tonsvis af penge i at udvikle og sælge medicinsk udstyr, og det kan de danske virksomheder i den grad finde ud af. Det forgangne år blev endnu et rekordår, og intet tyder på, at tendensen vil ændre sig. Grafik: AT.

Milliarderne flyder i en lind strøm ned i kassen hos de danske medicoselskaber, der henter enorme summer hjem til Danmark på at udvikle og sælge alt fra høreapparater, katetre og stomiposer.

Medicoselskaberne har været rigtig dygtige til at etablere salgs- og distributionskanaler på de store markeder, altså USA, Europa og Asien.

Lars Marcher, adm. direktør i Ambu.

Selskaberne leverede endnu en ny rekord, da de til sammen løftede indtjeningen efter skat med hele 20 pct. til 10,3 mia. kr. i 2017.

Det viser en analyse over de 50 største medicoselskaber, som erhvervsdatabasen BIQ har foretaget for Finans.

»Høreapparater er i et globalt perspektiv et forholdsvis lille område, og det samme gør sig f.eks. gældende med Coloplast, der er specialiseret inden for stomi- og kontinensprodukter. Selskaberne har været dygtige til at dyrke nicherne og blive verdensmestre inden for dem,« siger Niels Leth, aktieanalysechef i Carnegie.

Intet tyder på, at væksten vil stoppe, for de børsnoterede selskaber som bl.a. William Demant, GN Group, Ambu og Coloplast har alle fortsat væksten i løbet af 2018.

I øvrigt efter et 2017, der ikke bare bød på historisk stort overskud, men også trak omkring 2.500 nye medarbejdere ind i selskaberne.

I GN fokuserer vi meget på forskning og udvikling, og det er også en fællesnævner hos vores kolleger i Danmark. Vi er ikke virksomheder, der er kendt for at kopiere og så i øvrigt sælge tredje- eller fjerderangsprodukter.

Anders Hedegaard, adm. direktør i GN Hearing.

I høreapparatbranchen ser topchefen for GN Hearing, Anders Hedegaard, særligt ét væsentligt element som afgørende for branchens succes.

»I GN fokuserer vi meget på forskning og udvikling, og det er også en fællesnævner hos vores kolleger i Danmark. Vi er ikke virksomheder, der er kendt for at kopiere og så i øvrigt sælge tredje- eller fjerderangsprodukter,« siger Anders Hedegaard.

Forskning og udvikling i verdensklasse er imidlertid ikke nok, for det er selvsagt bydende nødvendigt, at der er købere til innovationen.

»Medicoselskaberne har været rigtig dygtige til at etablere salgs- og distributionskanaler på de store markeder, altså USA, Europa og Asien,« siger Lars Marcher, adm. direktør i Ambu.

Han er også formand for virksomhedernes brancheforening, Medicoindustrien, og glæder sig over, at der for alvor er kommet fut under kedlerne i hele life science-branchen.

Lægger man eksporten fra medicoselskaberne sammen med de danske medicinalselskaber som Novo Nordisk og Lundbeck, så står life science-industrien i dag for hele 17 pct. af den samlede danske eksport. Det sikrer en andenplads lige efter landbruget, som står for 18 pct. af den danske eksport.

»Vi overhaler formodentlig landbruget næste år, og så har vi virkelig en styrkeposition for Danmark inden for medico i mange, mange år,« siger Lars Marcher.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også