Erhverv
0

Teleekspert: Det er en bedre forretning for færger at sælge mobildata end sjusser i baren

Teleekspert John Strand slår fast, at mobiltelefoner er en god forretning for færger på vej til og fra Norge og Sverige. En mobilkunde kalder færgernes opskruede mobilpriser for noget svineri.

Mobilkunder har vænnet sig til lave priser og loft over brug af mobildata i EU-lande. Men ingen af delene gælder på færgerne til f.eks. Norge og Sverige. Arkivfoto: Jens Dresling

Salg af mobildata ombord på færger er en guldrandet forretning for rederier som f.eks. DFDS, Stena Line og Colorline, der alle fragter danskere til Norge og Sverige.

Det fastslår teleekspert John Strand, adm. direktør i konsulentfirmaet Strand Consult.

»Når folk sidder i baren og surfer på mobilen på vej til Norge, så tjener rederierne flere penge på salget af mobildata end på sjusserne,« siger John Strand.

Teleankenævnet har netop afgjort, at en mor skal betale 2.127,27 kr. til mobilselskabet Plenti, der i dag er opslugt af TDC-ejede Telmore, fordi hendes to piger under en færgetur til Norge brugte deres mobiler til at koble sig på internettet via færgens satellitinternet i i alt 104 minutter.

Claus Pedersen, adm. direktør i firmaet Campaya, nikker genkendende til oplevelsen.

»Min datter endte i samme fælde på vej til Norge. Hun nåede kun at bruge nogle få megabyte (MB), før der var brugt for 450 kr. Det er noget svineri,« siger Claus Pedersen.

Han peger på, at det som forbruger er svært at navigere i mobiljunglen, især efter at EU har indført et loft over datapriserne i de 28 EU-lande.

»Så er man ikke længere opmærksom på at slå data fra indenfor EU. Jeg havde endda på forhånd undersøgt, om Norge hørte ind under min datters EU-abonnement. Det gjorde det, og derfor sagde jeg til hende, at hun roligt kunne bruge mobildata i Norge. Men jeg havde ikke lige tænkt på færgen,« siger Claus Pedersen.

Henset til at alle færger til både Sverige og Norge skilter med enten gratis wifi eller wifi-pakker til en noget lavere pris end mobildata, undrer han sig over de opskruede priser, når mobilen skifter til roaming via skibets satellitinternet.

Det er ikke en reel service, men snarere en pengemaskine for dem.

Claus Pedersen, utilfreds far

»Det er ikke en reel service, men snarere en pengemaskine for dem,« mener Claus Pedersen.

John Strand peger på, at færgerne leverer en vare, som er dyr at producere. Derfor har han heller ikke noget problem med, at MB-priserne til havs er højere end på land.

»Men varen bliver ekstra dyr af, at skibene også får en pæn del af kagen,« siger teleeksperten, der skønner, at det ikke vil være unormalt med en fordeling, hvor op mod 50 pct. af indtægten lander i rederiets lommer.

Mobildata på færger
  • Surfer du på mobilen på en færge til f.eks. Norge, går forbindelsen via færgens satellitinternet kaldt MCP.
  • Som udgangspunkt er det dyrt. Enkelte selskaber anbefaler derfor kunder at deaktivere mobildata og dataroaming inden afrejsen.
  • Mens brugen af mobildata er dyr, tilbyder stort set alle færger wifi-opkobling ved køb af datapakker.
  • Stena Line tilbyder f.eks. 1 gigabyte (GB) på en tur til Norge til 150 n.kr.
  • EU's regler for roaming, der trådte i kraft i juli sidste år, gælder ikke ombord på færger.
  • Derfor er der som udgangspunkt intet loft over brugen af mobildata og dermed regningen.

Om det er tilfældet, vil brancheforeningen Danske Rederier dog hverken be- eller afkræfte.

»Vi har ingen kommentarer til dette,« fastslår presse- og kommunikationschef Christian Kjærgaard-Winther i en mail til Finans.

Danske Rederier ønsker heller ikke at kommentere, at Teleindustriens direktør Jakob Willer fastslår, at »mobilbrug på færger er tyveri«.

Stena Line advarer på sin hjemmeside om, at brug af mobiltelefon ombord på færgerne »kan være dyrt«, ligesom rederiet understreger, at EU’s regler om roaming ikke gælder ombord på færger.

DFDS og Colorline nøjes derimod begge med at konstatere, at brug af mobil ombord på færgerne sker via skibets satellitforbindelse.

BRANCHENYT
Læs også