Erhverv

Ambu, Vestas og Genmab: Danske firmaer maser sig ind i global elite

I alt otte danske virksomheder er kommet med på listen over de 500 mest værdiskabende virksomheder i verden. Ikke mindst kursstigninger gør, at bl.a. Ambu, Vestas og Genmab trækker os til tops.

Ambu og adm. direktør Lars Marcher har leveret en kursstigning på mere end 2.300 pct. på fem år. Han er dermed chef for et af verdens mest værdiskabende firmaer, viser BCG's analyse. Foto: Stine Bidstrup

Tre børsnoterede selskaber har givet Danmark en tung placering på listen over verdens 20 mest værdiskabende virksomheder.

Ambu, Vestas og Genmab hører til i eliten i den måling, som konsulentkæmpen Boston Consulting Group har lavet. I alt er otte danske virksomheder med blandt top 500 i verden, viser analysen, som dækker i alt 2.400 virksomheder.

Dermed ligger Danmark bl.a. bedre end vores nabolande Sverige og Norge.

Chefen for BCG's danske afdeling, Mai-Britt Poulsen, er imponeret over placeringerne – især fordi det ikke alene er de sædvanlige danske spidskompetencer som grøn energi og medicin.

»Jeg er meget imponeret over de danske placeringer. Når vi kigger på unicorns (iværksætterselskaber, der når en markedsværdi på 1 mia. dollars, red.) har Danmark været langt bagude, men i denne måling er der en stærk gruppe og en blanding af selskaber, som kommer fra forskellige industrier, og som har leveret verdensklasse i perioden 2012-17,« siger Mai-Britt Poulsen.


Samlet værdiskabelse Placering i sin industri
Ambu 12 1
Vestas 13 1
Genmab 18 1
DFDS 59 1
Pandora 99 2
Lundbeck 276 20
Chr. Hansen 372 6
DSV 386 11

Kilde: Boston Consulting Group Value Creator Ranking

Flere af de danske selskaber er kendte for at have set massive kursstigninger – som i øvrigt også har begavet selskabernes ledelser såre gavmildt. Men det er ikke kortsigtet kursgevinst, der giver dem placeringen, siger Mai-Britt Poulsen.

»Vi har kigget på sammenhængen mellem det samlede afkast til aktionærerne over fem år og over 20 år i forhold til den meget kortsigtede indtjening, og der er ikke noget, der tyder på, at målingen alene placerer de selskaber højt, som giver kortsigtet gevinst – tværtimod,« siger hun.

Hun forklarer, at deres samlede placering er sammensat af tre faktorer: Aktiekursen. Væksten i omsætning og indtjening. Og bidrag fra cashflow, altså hvordan har man brugt sit cash flow som virksomhed, dvs. om man har betalt gæld tilbage eller betalt tilbage til aktionærerne i form af udbytte og aktietilbagekøb.

BCG har også målt de mest innovative virksomheder, og her er der ingen danske virksomheder i top 50 – den er domineret af tech- og it-giganter som Apple, Google, Microsoft og Amazon og denne verdens brede, allerstørste industrigiganter.

Af samme grund behøver det ikke at tage glansen af de danske virksomheders topplaceringer, at de ikke er med i innovationens top 50, siger Tore Duvold, vicedirektør i Innovationsfonden, der deler penge ud til lovende innovative iværksættere eller projekter.

»Innovation som jeg læser det i rapporten er meget fokuseret på digitalisering, som jo er vigtig, men ikke den eneste relevante parameter. På de opstillede præmisser for innovation bliver de store techgiganter selvfølgelig vindere, og dem har vi ingen af i Danmark. Selv om vi er ret innovative og meget godt med på digitalisering, er vi fortsat et ganske lille land,« siger Tore Duvold..

I øvrigt kendetegner bl.a. innovation de otte danske virksomheder i toppen.

»Selv om de otte selskaber er meget forskellige, er der nogle ting, der går igen i flere af dem. De har sikret, at de efter krisen i 2008 har fået et stærkt fokus på kerneforretningen. Flere af dem er også meget stærke inden for innovation, og det har drevet en stærk produktudvikling,« siger Mai-Britt Poulsen. En tredje faktor er deres evne til at lave opkøb og få maksimalt udbytte af købet.

BRANCHENYT
Læs også