Erhverv

Skatteminister sparker nyt våben til leasingkontrol til hjørne

Sidste efterår blev regeringen og DF enige om brug af obligatoriske standardkontrakter for at sikre bedre kontrol med leasingselskabers afregning af bilafgifter. Men kontrakterne har lange udsigter.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) vil udskyde tvungen brug af særlige standardkontrakter for leasingbilers afregning af bilafgifter i to år. Foto: Nicolai Lorenzen

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) vil udskyde brugen af et nyt våben overfor bilbranchens leasingselskaber i to år.

Standardkontrakter
  • Brugen af særlige standardkontrakter i forbindelse med leasing af biler er en del af det leasingindgreb, som regeringen og DF præsenterede den 21. september.
  • Kontrakter vil blive obligatoriske for danske leasingvirksomheder mv. i forbindelse med forholdsmæssig afregning af registreringsafgift, fremgår det.
  • Kontrakterne forklares med, at de skal sikre en smidigere administration for alle involverede parter.
  • Standardkontrakterne udarbejdes af Skat i samarbejde med leasingbranchen.
  • Oprindelig skulle kontrakterne være i brug senest den 1. april 2018. Så blev fristen rykket til den 1. januar 2019, mens brugen af kontrakterne gøres obligatorisk en måned senere.
  • Nu foreslår skatteministeren at udskyde ibrugtagningen af standardkontrakter til den 1. juli 2020.

Da regeringen og Dansk Folkeparti i september sidste år strammede reglerne for leasingbiler, blev tvungen brug af standardkontrakter fra flere sider fremhævet som en vigtig brik i kampen for at dæmme op overfor leasingselskabernes kreativitet på afgiftsområdet.

Derfor er Dansk Bilbrancheråd uforstående overfor, at ministeren nu vil udskyde brugen af standardkontrakter til juli 2020.

»Det ærgrer os. Standardkontrakter er et vigtigt ben i hele forsøget på at få leasingmarkedet til at fungere konkurrencemæssigt fair,« siger Erik S. Rasmussen, direktør i Dansk Bilbrancheråd, der er talerør for de frie autoværksteder.

I et lovforslag forklarer Karsten Lauritzen udskydelsen med, at det er vanskeligt at udforme obligatoriske kontrakter, der ikke »vil være begrænsende for den frie konkurrence og aftalefriheden« mellem kunder og leasingselskaber.

2020 er godt nok langt ude i fremtiden. Men alternativet var helt at droppe standardkontrakterne.

Dennis Flydtkjær (DF), skatteordfører

Leasingindgrebet er først og fremmest DF’s baby. Skatteordfører Dennis Flydtkjær (DF) forklarer, at han gerne havde set, at Skat allerede nu havde indført standardkontrakter, fordi det vil betyde bedre kontrol med leasingselskabernes afgiftsbetaling.

Når han alligevel støtter udskydelsen til 2020, skyldes det, at han ikke ser anden udvej, fordi ministeren på et møde før sommerferien slog fast, at tidsplanen ikke holdt.

»2020 er godt nok langt ude i fremtiden. Men alternativet var helt at droppe standardkontrakterne,« fortæller Dennis Flydtkjær.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Karsten Lauritzen. Ministeren er på sommerferie, lyder det fra hans presseafdeling.

Leasingselskabernes interesseorganisation Finans og Leasing har ingen indvendinger mod forsinkelsen.

»Vi er enige i forslaget (fra ministeren, red.) med de begrundelser, der er angivet i bemærkningerne,« fastslår direktør Christian Brandt i en sms til Finans.

Det er ikke første gang, at skatteministeren udskyder ibrugtagningen af standardkontrakter. Oprindelig var aftalen, at kontrakterne skulle have været taget i brug den 1. april i år.

BRANCHENYT
Læs også