Donut-kæde kaster sig over megatrend med nyt menukort
Med et nyt menukort vil Dunkin’ Donuts forsøge at tilpasse sig forbrugernes mange ønsker, herunder glutenfrie produkter.
En ny glutenfri brownie er den amerikanske fastfood-kæde Dunkin' Donuts nyeste forsøg på at fange flere forbrugere.
Dermed tilpasser donutgiganten sig nu en megatrend i sin helt nye menu, der blev afsløret mandag. Det skriver CNN Money.
I USA er salget af glutenfri mad steget enormt i popularitet - ligesom det er i Danmark - og glutenfri-salget forventes at stige i USA til 2 mia. dollars i 2020, svarende til næsten 13 mia. kr. Det er en stigning på 20 pct. siden 2015, ifølge fødevareanalysevirksomheden Packaged Facts.
Af andre nye tiltag på donut-menuen er såkaldte vaffelbagte kyllinge-tenders, pretzel-bidder og snegle med skinke og oste – alle sammen varer til under 2 dollars, som skal forsøge at lokke folk ind uden for de traditionelt travle morgenmadsperioder.
Dunkin' Donuts har på det seneste gennemgået store forandringer, og var for nylig helt ved at droppe "donut" i sit navn hos nogle, nye butikker, ligesom kæden har slanket menuen og annonceret planer om at fordoble antallet af butikker.
Herhjemme er det dog gået lige modsat.
I 2015 åbnede Dunkin' Donuts tre butikker i af Danmark, men danskerne var åbenbart ikke helt så glade for den friturestegte dej, som den amerikanske kæde havde håbet, for allerede i oktober 2016 stod det klart, at kun en butik overlevede.
Dunkin' Donuts åbnede i København, Roskilde og Odense, men i dag findes kun donut-butikken på Københavns Hovedbanegård.
»Trods min egen store begejstring for konceptet og den store udbredelse på andre markeder, så tror jeg, at man i Danmark oplever brandet som et snævert donuts-koncept og ikke som i USA et kaffebrand og alternativ til de andre etablerede kaffebrands,« sagde operations manager Steffen Larsen fra SSP, der har rettighederne til kæden på det danske marked, til Dansk Handelsblad i efteråret 2016.