Erhverv
0

Danske virksomheder sætter ambitiøse mål – men famler i blinde for at nå dem

En betydelig del af de små og mellemstore danske virksomheder står uden strategiplan for, hvordan de vil nå deres målsætninger. Det viser en rapport fra revisionshuset Deloitte.

Virksomhedsledere bør bruge mere tid foran strategitavlen, mener Deloitte. Foto: Colourbox

Langt størstedelen af de danske små og mellemstore virksomheder har formuleret klare, ambitiøse mål om at øge både omsætningen, markedsandelen og antallet af medarbejdere. Men når det kommer til at lægge en strategi og eksekvere den for at nå målet, begynder det for en betydelig del af virksomhederne at halte.

Det er hovedkonklusionen i en ny rapport fra revisionshuset Deloitte.

»Når du er en lille virksomhed, hvor ejeren typisk også er lederen, går der meget dagligdag i den, fordi du ikke har en organisation at spille bold med i et strategiarbejde. Ofte kører ejerlederne i en trædemølle, fordi de varetager alle funktioner. Det er svært at komme ud af den mølle og finde overskud til at tænke langsigtet,« siger Jørn Jepsen, der er indehaver og partner i Deloitte, hvor han er ansvarlig for segmentet små og mellemstore virksomheder.

At en del af ledelserne ude i virksomhederne groft sagt famler i blinde i bestræbelserne på at nå målsætningerne er ifølge Jørn Jepsen et stort problem.

»Kigger vi på landene omkring os, er virksomhederne helt klart bedre til at vokse end i Danmark. Vi er meget entreprenante, og der kommer mange nye virksomheder. Men mange lukker, og der er kun få, der vokser sig store. Det er konsekvensen,« siger Jørn Jepsen, der mener, at potentialet i de danske virksomheder er enormt.

84 pct. af de knap 200 adspurgte virksomheder har en målsætning om at øge omsætningen. Men blot 67 pct. af virksomhederne havde lagt en strategi for at få ambitionerne til at gå i opfyldelse. Ifølge Jørn Jepsen er en del af strategierne venstrehåndsarbejde. Samme mønster viser sig, når de bliver spurgt til ønsket om at digitalisere, internationalisere, ansætte flere medarbejdere og øge markedsandele. Målet er defineret, midlet er ikke.

Når virksomhederne bliver spurgt, hvorfor de ikke har fået omsat vækstmålene til operationelle strategier, peger de på, at både interne og eksterne forhold bremser dem. Internt har de problemer med at finde de rette medarbejdere. Eksternt er det faldende efterspørgsel og mængden af regulering og lovgivning, der udgør barriererne.

Det er bare ikke en undskyldning, lyder det fra Jes Bjerregaard, der selv har oplevet et misforhold mellem mål og midler i virksomheden Triple Nine Group, hvor han er adm. direktør.

»Jeg tror ofte, at man bruger lovgivningen osv. som en undskyldning, mere end det er et reelt problem. Man må jo forholde sig til det og håndtere det på samme måde som med andre trusler og risici,« siger Jes Bjerregaard.

BRANCHENYT
Læs også