Erhverv
0

Giganter trækker fart i dansk modeindustri – firmaernes egne webbutikker har det svært

Brancheanalyse: De internationale portaler for nethandel sætter sig på en stor del af salget for modevirksomhederne – i takt med at antallet af fysiske butikker daler.

Den tyske onlinekoncern Zalando har fart i salget og ekspanderer også selv med fysiske butikker. PR-foto.

Store dele af den danske modeindustri melder om hastig vækst i onlinesalget. Afsætningen vokser dog især gennem de store, internationale aktører inden for nethandel som Zalando, Asos og Boozt.

En analyse fra erhvervsorganisationen Dansk Mode & Textil, der organiserer især tøjproducenter og -leverandører, fastslår, at virksomhedernes egne netbutikker i gennemsnit kun henter 7-8 pct. af omsætningen.

Til gengæld ligger 18-20 pct. af salget i gennemsnit hos de store portaler, der forhandler mode fra mange leverandører.

»Modebranchen er gennem store forandringer, og nethandel tager en større andel af salget, mens de fysiske butikker bliver færre. Vi forudser, at den udvikling fortsætter og accelerer de kommende år,« siger international chef Michael Hillmose, Dansk Mode & Textil.

Hos de største virksomheder i branchen for mode - tøj, sko og smykker - som BIQ baseret på de seneste regnskabstal netop har lavet en analyse af for Finans, er meldingen også, at salget vokser online.

Smykkegigant
  • Pandoras smykker sælges i mere end 100 lande via ca. 8.000 forhandlere – herunder omkring 2.400 konceptbutikker.
  • Det børsnoterede selskab blev stiftet i 1982 og har hovedkontor i København.
  • Beskæftiger på verdensplan 27.000 medarbejdere – heraf ca. 13.500 i Thailand, hvor produktionen ligger.

Smykkegiganten Pandora, som er den største virksomhed i dansk mode, har faktisk netop opjusteret forventningerne til nethandel i koncernens strategiplan for 2022. Den salgskanal vil nu ifølge selskabet udgøre mere end 15 pct. af salget til den tid.

Skokoncernen Ecco fastslog tidligere på året, da koncernen fremlagde regnskabstal for 2017, at nethandlen i fjor voksede med 47 pct. Dog uden at selskabet ville definere den salgskanals andel af det samlede salg. På samme måde rapporterer tøjgiganten Bestseller også om pæn vækst i onlinesalget – både til egne kanaler og gennem de store portaler.

Ifølge Dansk Mode & Textil har onlinesalg langt større strategisk plads i modevirksomhederne nu end for bare et par år siden.

»Vores analyse viser, at der er stor forskel på selskabernes ageren og andel af nethandel. Hos nogle tøjproducenter står de store tredjeparts-portaler for hele 65 pct. af omsætningen, mens andre slet ikke sælger via den kanal. Men alle i branchen har skarpt fokus på udviklingen,« siger Michael Hillmose.

Tyske Zalando, som er en stor aktør på det danske marked for nethandel og har Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen som en af storaktionærerne, rapporterede i den forløbne uge, at selskabets omsætning er steget med 21 pct. i første halvår.

Revisions- og rådgivningskoncernen Deloitte har netop lavet en analyse af den danske modesektor. Partner Morten Gade Steinmetz peger på, at hele industrien har øje på, at giganten Amazon også på vej ind på det nordiske marked som en endnu stærkere webshop-aktør end de nuværende, store portaler.

»Det kræver strategiske beslutninger, om selskaberne vil mere på de store portaler eller ej. Nethandlen vokser uanset, så kombineret med øget digitalisering må tøjmærkerne være optaget af at markedsføre og synliggøre produkterne. Det kan ikke længere overlades til detailhandlen. Mærkerne skal investere mere i markedsføring over for slutbrugerne,« mener Morten Gade Steinmetz, Deloitte. Han fortsætter:

»Den fysiske butik spiller på samme tid fortsat en stor rolle i modebranchen, som derfor skal kunne agere på alle salgskanaler.«

BRANCHENYT
Læs også