Erhverv

Kendt madkæde føler sig kopieret: »I princippet er det jo bare fedt«

For kort tid siden lukkede Grød-kæden sin bod i et aarhusiansk madmarked. Kort efter dukkede et lignende koncept op, blot med nye folk bag.

Grød har i øjeblikket fem restauranter i København og forventer at ekspandere i løbet af 2019. Foto: Carsten Bundgaard

Stifteren af Grød, én af Danmarks mest hippe restaurantkæder, er en smule overrasket.

For kort efter, at han denne sommer lukkede sin flerårige Grød-bod i madmarkedet Aarhus Central Food Market, er et nyt grødkoncept åbnet samme sted.

Konceptet hedder ”Ske og Skål” og har ifølge Lasse Skjønning Andersen en slående lighed med Grød.

»Umiddelbart ligner det jo meget vores koncept og mad. Og jeg er overrasket over, at de (Aarhus Central Food Market, red.) slet ikke har orienteret os eller gået i dialog med os om det. Min største bekymring er, at folk går hen til vores tidligere bod og stadig tror, det er en Grød-bod,« siger han til Finans.

Her er det tidligere og nuværende grødkoncept i Aarhus Central Food Market:

Grød valgte at flytte ud af Aarhus Central Food Market, der er ejet af Kähler-rigmanden Frantz Longhi, fordi Grød har fundet nye lokaler i Aarhus. Dog først fra 2019.

Derfor tøvede Lasse Skjønning Andersen ikke, da Aarhus Central Food Market tilbød at købe hele Grøds inventar i boden.

Han vidste dog ikke, at det skulle bruges til at lave et lignende grødkoncept.

Lasse Skjønning Andersen understreger dog, at han ikke vil puste sagen op, og selvom det »vender lidt i maven« på ham ved tanken om det nye koncept i hans gamle lokaler, vil han bruge det positivt fremadrettet.

»Det er meget sundt med lidt konkurrence. Ligesom Johan Bülow laver lækker lakrids, er andre nu også begyndt at gøre det. Så vi må jo bare bruge den her sag til at spænde hjelmen endnu mere, og i princippet er det jo bare fedt, at andre vil være med på grødbølgen. Vi har en mission om at vise hele verden, at grød kan være delikat og lækkert, og hvis andre kan hjælpe os med at opnå dette, er det bare et plus,« siger Lasse Skjønning Andersen.

Hos Aarhus Central Food Market har man besluttet at åbne sit eget grødkoncept, fordi kunderne havde været glade for Grød.

»Vi vil gerne have noget, som folk kan komme at købe både morgen, middag og aften. Der passer et koncept med mad i skåle bare perfekt ind,« siger Signe Høyer, kommunikationsmedarbejer i Aarhus Central Food Market.

Hvad siger du til, at Grød føler sig kopieret med jeres nye bod?

»Det har ikke været intentionen at kopiere Grød. De har et godt koncept, men de har ikke eneret til at lave en bygotto. Desuden har vi retter på menukortet, som Grød aldrig har haft på sit menukort, f.eks. brændende kærlighed,« siger hun og forklarer, at det samtidig var optimalt for Aarhus Central Food Market, at man kunne købe Grøds inventar, da der så nærmest stod en bod klar til at servicere aarhusianerne fra.

Grød har fem restauranter i København, åbner igen en restaurant i Aarhus i 2019 og regner med at forøge antallet af restauranter det næste år.

Virksomheden har 70 ansatte på lønningslisten og kom i fjor ud med et overskud på 1,3 mio. kr.

Historien om Grød-kædens succes er historien om Lasse Skjønning Andersen, der som en utilpasset, buttet sydhavnsknægt hang ud med de forkerte mennesker, røg hash og lavede hærværk og ikke rigtig kunne håndtere tabet af sin mor som helt ung.

På sin fødselsdag blev Lasse Skjønning Andersen anholdt, og det fik ham til at lægge sit liv om. Han begyndte at tage skolen seriøst, og for at tabe de mange overflødige kilo besluttede han sig for at spise grød - hver dag.

I dag har han gjort grød til sin store passion.

Udover at eje en hurtigt voksende restaurantkæde holder Lasse Skjønning Andersen foredrag og er på tv. Derudover er det lykkes ham at få en aftale i stand med butikskæden 7-Eleven, som i hele landet sælger fire varianter af iværksætterens glutenfri grød.

BRANCHENYT
Læs også