Erhverv
0

Stjerneiværksætter og nyrig familie skyder millioner i Matas-rival

Morten Strunge og Zibrandtsen-familien har investeret i Goodiebox, der er vokset markant det seneste år og nu vil være større i udlandet.

Claus Zibrandtsen, der her sidder i midten, og Morten Strunge, som sidder til højre, har sammen investeret et større millionbeløb i kosmetikfirmaet Goodiebox. Foto: Stine Bidstrup

Den kendte iværksætter Morten Strunge og Zibrandtsen-familien har skudt et »større millionbeløb« i kosmetikfirmaet Goodiebox.

Morten Strunge investerede allerede i Goodiebox i 2017 og øger dermed nu sin satsning på kosmetikfirmaet, der er en digital rival til Matas.

»Da jeg gik ind i Goodiebox sidste år, havde teamet bevist forretningsmodellen og produktet. Siden da har Goodiebox øget den imponerende vækst i Danmark, og dermed også bevist, hvor stor sådan en forretning potentielt kan blive,« siger han i en pressemeddelelse.

Onsdag skete der ifølge CVR-registeret en kapitalforhøjelse på 10 mio. kr. til Goodiebox, hvis omsætning det seneste år er steget med 150 pct.

Nu vil Goodiebox bruge de investerede penge på at vokse yderligere, især til nye markeder i udlandet. Målet er at nå mere end 100.000 medlemmer og en omsætning på 150 mio. kr. i 2019.

»Hos Goodiebox brænder vi dag og nat for at levere mest mulig selvforkælelse til så mange medlemmer som muligt. Nikolaj (Leonhard-Hjorth, der er medstifter, red.) og jeg startede Goodiebox med et ønske om at ændre beauty-kategorien, og særligt de seneste 12 måneder har bekræftet os i, at Goodiebox er mere relevant end nogensinde,« siger Rasmus Schmiegelow, adm. direktør i og medstifter af Goodiebox.

Familien Zibrandtsen har investeret i Goodiebox gennem sit "tech-værksted" for talentfulde iværksættere kaldet inQvation. Familien solgte i 2016 it-selskabet GlobalConnect for et milliardbeløb og har siden sagt, at mange af pengene skal bruges på iværksættere.

Claus Zibrandtsen, adm. direktør i inQvation, kalder Goodiebox interessant af flere årsager.

»For det første er det et fantastisk produkt og oplevelseskoncept – de har udviklet, hvor vi ser en positiv udvikling og store vækstmuligheder for virksomheden. Der er en rigtig god kobling til inQvation og det fokus, vi har på ideer med et datadrevet approach,« siger han.

inQvation har med sin investering i Goodiebox sikret sig en plads i kosmetikfirmaets bestyrelse. Den plads tager Christian Læsø sig af. Han er topchef i Zibrandtsens familiekontor.

Goodiebox blev stiftet i 2012 og har 40 medarbejdere på kontorer i København og Amsterdam.

Selskabets forretningsmodel består i en abonnementsordning, hvor medlemmerne månedligt modtager en ”goodiebox” med en række produkter. Medlemmerne har ikke kendskab til boksens indhold på forhånd, og hver måned byder dermed på nye overraskelser og produkter til selvforkælelse. Produkterne retter sig primært mod kvinder.

Goodiebox har i de seneste to regnskabsår haft underskud. Senest blev det i 2016/2017 til et underskud efter skat på 1,5 mio. kr.

BRANCHENYT
Læs også