Erhverv
0

Stop dig selv: Vi hader disse e-mails

Hvis man vil være sikker på, at modtageren bliver sur, skal man bare bruge disse ni sætninger i en arbejdsmail.

Pas på med, hvilke vendinger du bruger i dine mails, når du sender en rykkermail og er utålmodig. Det kan have den modsatte effekt og få modtageren op i det røde felt. Modelfoto.

De fleste kender problemet. Man har sendt en mail til en kollega eller ud af huset og får ikke svar lige med det samme.

Så sender man én mere og rykker for svar.

Men det er ikke alle sætninger i en rykkermail, som modtageren synes om. Og de kan have den stik modsatte effekt og til sidst skabe et elendigt arbejdsmiljø.

Den amerikanske softwareproducent Adobe har lavet en større undersøgelse af mails og her spurgte man også om, hvilke sætninger og vendinger deltagerne fandt mest irriterende.

Man skal åbenbart ikke indlede sådan her:

De ni mest irriterende vendinger i en arbejdsmail (og procentdelen af svarene):

  1. "Jeg er ikke sikker på, at du så min sidste e-mail..." (25 pct)
  2. "Angående min sidste mail..." (13 pct.)
  3. "Angående vores samtale..." (11 pct.)
  4. "Noget nyt om dette?" (11 pct.)
  5. "Undskyld fordi jeg sender den mail igen..." (10 pct.)
  6. "Hjælp mig..." (9 pct.)
  7. "Som jeg tidligere skrev..." (9 pct.)
  8. "Som vi har talt om..." (6 pct.)
  9. "Gensendt for nemheds skyld." (6 pct.)

(kilde: Adobe)

Ifølge Forbes, som har gengivet dele af undersøgelsen under "Lederskab" er rådet, at man undgår de stødende vendinger. I stedet kan man forsøge med en ny mail uden at irritere modtageren.

Det kunne være ved at gøre som om det er en ny mail og tilføje mere information eller ringe til vedkommende i stedet.

Eller endnu bedre: Tale ansigt til ansigt med vedkommende.

BRANCHENYT
Læs også