Serier

Medie: Amazons indtog i Norden bliver forsinket

Ifølge et svensk medie kan det trække ud med, at den amerikanske onlinegigant slår sig ned i Norden. Til gengæld har kinesiske Alibaba tilsyneladende opgivet Danmark.

Amazon-effekten
Amazon sidder allerede på stort onlinesalg til danskerne. Arkivfoto: Ted S. Warren/AP

Mens hele den danske detailhandel ruster sig til, at Amazon laver sit indtog i Norden, kan noget tyde på, at den amerikanske onlinekæmpe bliver forsinket.

I hvert fald skriver svenske Dagens Industri torsdag - baseret på anonyme kilder, at Amazon fortsat arbejder med planerne. Men at indtoget sikkert ikke bliver til den store handelsdag Black Friday i november, som ellers var forventningen visse steder.

Mediet citerer en velinformeret kilde, der ikke præsenteres med navn, for, at Amazon endnu ikke har fået hyret de rette folk i Sverige til etableringen for det nordiske indtog. Derfor er indtrykket, at det angiveligt nok ikke bliver i år, at Amazon kommer.

Gennem en længere periode har der ellers været forlydender om, at onlineselskabet snarligt vil etablere sig i Norden - sikkert med base i Sverige - og dermed ad den vej blive mere aktive i bl.a. Danmark. Det har skabt opmærksomhed i store dele af den danske detailhandel.

Amazon, der er kendt for en noget tilknappet kommunikationsform om den slags tiltag, har ikke selv kommenteret planerne. Amazon har dog allerede en pæn onlinehandel ind i Danmark - primært fra selskabets tyske selskab med bl.a. lager i Hamburg.

Ifølge nethandelsorganisationen FDIH havde Amazon i første halvår 2018 1,8 pct. af al onlinehandel til danskerne.

»Uanset om det bliver sidst på året, 2019 eller senere, tror jeg på, at Amazon også kommer her til. Derfor kører vi som organisation på med at forberede medlemsvirksomhederne til en sådan øget konkurrence,« siger adm. direktør NIels Ralund, FDIH.

En mulig forsinkelse fra Amazon kommer samtidig med, at en anden storaktør i den globale onlinehandel, kinesiske Alibaba, melder, at den opgiver at komme ind i Danmark og Europa med egen salgsplatform.

Alibaba, der regnes som verdens største nethandelsselskab, vil istedet fokusere på hjemmemarkedet med 1,4 mia. kinesere. Det sagde selskabets nordiske chef David Lloyd forleden i et interview med Berlingske Business.

»Vi kommer ikke til at fokusere på de danske forbrugere på nuværende tidspunkt. Vi er nødt til at koncentrere os om vores hjemmemarked, hvor middelklassen vokser, og hvor der er hundrede millioner mennesker,« sagde Alibaba-chefen til det danske medie.

Alibaba har istedet opfordret danske og europæiske virksomheder til at satse på at komme ind på selskabets handelsplatform - og ad den vej skabe salg til kinesiske forbrugere.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS Energisektoren, hvor vi ser på den næste generation af atomkraftreaktorer, som har potentialet til at blive et stort eksporteventyr for Danmark
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også