Erhverv
0

Minister giver virksomheder en røffel: Stop med at bruge brexit som en undskyldning

Brexitminister Dominic Raab giver de britiske virksomheder en opsang: Stop med at bruge brexit som en undskyldning for dårlige regnskaber.

»Det er ret nemt for en virksomhed at bebrejde Brexit og politikerne i stedet for at tage ansvar for sin egen situation,« siger Dominic Raab, Storbritanniens brexitminister. Foto: Niklas Halle'n

Den britiske brexitminister Dominic Raab er godt og grundigt træt af, at de britiske virksomheder ofte peger på brexit, når tallenene på bundlinjen ikke lige viser det, som topcheferne havde håbet på, når de skal stå skoleret foran aktionærerne.

Ifølge den konservative Dominic Raab bør virksomhederne i stedet gribe i egen barm, inden de skyder skylden på brexit

»Det er ret nemt for en virksomhed at bebrejde Brexit og politikerne i stedet for at tage ansvar for sin egen situation,« siger Dominic Raab i et interview med BBC.

Årsagen til Dominic Raabs frustration skyldes bl.a., at John Lewis Partnership, moderselskabet bag den kendte stormagasinkæde John Lewis og Waitrose, der er den sjettestørste detailkæde i Storbritannien, peger på de kaotiske brexit-forhandlinger som årsag til, at selskabet torsdag kunne præsentere et særdeles skuffende halvårsregnskab.

Overskuddet i John Lewis Partnership faldt i årets første seks måneder med 99 pct. til 1,4 mio. pund.

Og ifølge virksomheden vil de kaotiske forhandlinger omkring brexit også påvirke forventningerne til årets resultat som helhed.

»Med den usikkerhed, som forbrugerne og økonomien står over for, dels på grund af de igangværende Brexit-forhandlinger, er det vanskeligt at lave en prognose, men vi forventer fortsat, at helårsoverskuddet vil være væsentligt lavere end sidste år,« skriver selskabet.

Efter Dominic Raabs svada mod den britiske detailgigant har Sir Charlie Mayfield, bestyrelsesformand i John Lewis Partnership, dog været ude og gyde olie på vandene.

Han peger bl.a. på, at selskabet ikke mener, at det som sådan er brexit-forhandlingerne, men derimod det faldende pund, der er årsagen til selskabets økonomiske modvind.

Brexit-brok eller ej - flere fremtrædende stemmer i det britiske erhvervsliv har allerede luftet utilfredsheden med forhandlingerne.

For få dage siden var Ralf Speth, topchefen i Jaguar Land Rover, der er Storbritanniens største bilfabrikant, ude og lufte både frustrationer og bekymringer i forhold til brexit-forhandlingerne. Hvis forhandlingerne mellem Storbritannien og EU ender med en såkaldt "hård brexit", dvs. uden en reel aftale, vil det være »forfærdeligt« for selskabet.

»En hård brexit vil koste Jaguar Land Rover mere end 1,2 mia. pund om året. Det ville være forfærdeligt og nærmest udrydde vores overskud,« sagde han ifølge BBC.

BRANCHENYT
Læs også