Erhverv

Flere skal køre med private busser

Dansk Folkeparti og regeringen vil gøre det nemmere for Flixbus og andre private aktører at oprette nye ruter.

Artiklens øverste billede
Snart kan endnu flere køre med de såkaldte fjernbusser som Flixbus. Arkivfoto

Danskerne har taget Flixbus og andre private busruter til sig. Og snart kan endnu flere køre med de såkaldte fjernbusser.

Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at ændre på reglerne, så det bliver nemmere at oprette nye private ruter over længere distancer. Det skulle føre til nye ruter og 600.000 nye passagerer, viser beregningerne ifølge Avisen Danmark.

- Fjernbussen er en populær og billig transportform, som skal have friere rammer til gavn for borgere i hele landet, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) og suppleres af Dansk Folkepartis trafikordfører:

- Vi vil have noget billig, kollektiv trafik ud i de områder, hvor der ikke kører tog, og hvor der ikke er så mange muligheder. Det vil gavne folk, der bor i Ringkøbing, Hjørring og andre steder, og det vil give billigere og kortere rejsetid, siger Kim Christiansen.

Dansk Folkeparti og regeringen vil nu skrotte nu de gældende, indviklede regler og indføre ét landsdækkende krav: En passager, der stiger på en fjernbus, skal fragtes minium 75 kilometer.

Kravet er en beskyttelse af regionale trafiksselskaber som Midttrafik, Sydtrafik og Fynbus.

- Det skal jo ikke være sådan, at en rutebus kører i fri konkurrence med de regionale rutebiler. Det her er en opblødning, men vi giver det ikke helt frit, siger Kim Chrstiansen.

Trafikstyrelsen har lavet beregninger, som viser, at forslaget vil føre til flere billigere fjerbusruter, og at der vil være grundlag for at øge antallet af fjernbusrejser med 38 procent. Eller 600.000 passagerer årligt.

Det vil formentlig flytte passagerer fra tog til bus:

- Det kunne jo også være, det presser DSB til at oppe sig. I dag må vi bare erkende, at det er for dyrt at tage toget mellem landsdelene. Det har de her fjernbusser jo bevist ved at tage markedsandele, siger Kim Christiansen.

Transportministeriets beregninger viser, at halvdelen af de 600.000 nye passagerer slet ikke ville rejse, hvis ikke det var for de nye ruter. Men de viser også, at resten hentes fra blandt andre DSB:

- Det vil være passagerer, som foretrækker de nye fjernbusruter frem for bilen, toget eller regionale busser. Der skønnes at være tale om et bruttoindtægtstab for DSB på cirka 23 millioner kroner. Men set i forhold til, at DSB's har billetindtægter på i omegnen af 5,5 milliarder kroner, er det meget begrænset, lyder det fra Transportministeriet.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.