Erhverv

Ejeren fik idéen på en rejse: Kendt dansk makeupmærke tjener millioner

Virksomheden Kosmolet, som står bag det danske makeupmærke Nilens Jord, har stor succes med parfumefrie produkter.

På en ferie ved Middelhavet i 1982 fik Lars Jacobsson ideen til makeupbrandet Nilens Jord, som i dag er et af landets største. Foto: Arkiv.

Makeup, cremer og ansigtsrens uden parfume har vist sig at være en god forretning for Kosmolet A/S, der står bag et af Danmarks førende makeupbrands Nilens Jord.

Over de seneste 10 år har virksomheden mere end tidoblet sit overskud, så den i regnskabsåret 2017/18 kom ud med et overskud efter skat på 13,5 mio. kr. Det var rekord.

Væksten skyldes ifølge ejer og tidligere direktør i selskabet Lars Jacobsson at Kosmolet har formået at være på forkant med tidens tendenser.

»Produkter og makeup uden skadelige stoffer og kemi er vores helt store fokus. Det er det, der driver virksomheden og de resultater, vi leverer. Vi er inde i en god periode, hvor vi produktudvikler meget og har udvidet vores produktgrupper. Vi har kastet os over hudpleje- og ansigtsprodukter, som er en stor kategori, vi har haft succes med. Det har helt sikkert været medvirkende til den øgede vækst,« siger han.

Nilens Jord blev grundlagt i 1982 af Lars Jacobsson og var det første mærke i Danmark til at producere parfumefri makeup. Lars Jacobsson, der er uddannet revisor, fik idéen på en rejse ved Middelhavet.

De første år var makeupfirmaet blot et hobbyprojekt, men da Lars Jacobsson besluttede sig for at gå fuldtid, gik det stærkt. I dag har han skabt et af Danmarks mest kendte makeupmærker.

I det skæve regnskabsår 2017/2018 fik Kosmolet en bruttofortjeneste på 34 mio. kr. Det var også det højeste nogensinde.

Lars Jacobsson ser fremtidsmuligheder for selskabet i udlandet, som allerede nu sælger til Spanien, Holland og Norge.

»Vi vokser primært på det danske marked, men det går også stille og roligt fremad i udlandet. Vi er i gang med at komme ind på det tyske marked og øger vores fokus i udlandet de kommende år. Ligesom danskerne har taget vores produkter til sig, er der et stort marked i udlandet for produkter uden farlige indholdsstoffer,« siger han.

Læs også
Top job