Erhverv

Danske flagskibe leder med lys og lygte efter fremtidens vækstmuligheder

Flere store danske erhvervsklenodier som Novo Nordisk, Mærsk og Lego kæmper med at finde fremtidens vækstformel. En af fællesnævnerne er digitalisering, mens virksomhedernes kompleksitet er blevet mere tydelig.

Ifølge Steen Hildebrandt, adjungeret professor på Aarhus Universitet er særligt digitaliseringen en af forklaringerne på, at danske virksomheder er tvunget til at genopfinde sig selv og deres forretninger. Foto: JP

Fortidens massive vækstrater er bremset op, og flere store danske erhvervsikoner som Novo Nordisk og Mærsk leder intenst efter den forretningsmodel, som kan genskabe fortidens vækstmirakler i en ny og mere globaliseret fremtid.

»De tidligere gamle vindere er ikke længere lige så sikre kort. Vi har fået langt mere transparens omkring virksomheder som Novo Nordisk og Mærsk. I dag har vi mere indsigt i, hvordan den underliggende forretning egentlig går, uanset om det så er priser i USA for Novo Nordisks vedkommende eller fragtrater for Mærsk,« siger Tue Østergaard, aktiechef i ABG Sundal Collier.
..

Læs også
Top job