Erhverv

Kinas storhedsprojekt udløser ordreboom hos Danfoss, FLS og Cowi

Silkevejsprojektet, som skal udbygge det kinesiske handelsimperium, booster antallet af ordrer hos flere store danske virksomheder. Det på trods af, at det i stor stil er kinesiske entreprenører, der bygger de nye handelsruter.

Kina poster adskillige milliarder i ny infrastruktur, og det kaster ordrer af sig til store danske koncerner som Danfoss og den rådgivende ingeniør Cowi. Det gigantiske infrastrukturprojekt, som bliver kaldt silkevejsprojektet, har ellers været kritiseret for i høj grad kun at give de kinesiske virksomheder arbejde.

»Vi flyver under radaren som komponentleverandør og kan få fordele af projektet,« siger Kjeld Stærk, direktør for Danfoss i Kina.

Silkevejsprojektet kort fortalt
  • Med alt fra havne til veje og jernbaner vil Kina sikre gode handelsruter til bl.a. Afrika og Europa.
  • Kinas præsident, Xi Jinping, annoncerede det store infrastrukturprojekt, som internationalt bliver kaldt Belt and Road Initiative, i 2013.
  • De planlagte handelsruter går igennem mere end 65 lande, og prisen forventes af flere parter, heriblandt storbanken Morgan Stanley, at løbe op i over 1.000 mia. dollars i 2027.
  • Den præcise slutdato for projektet er endnu ukendt, men et bud er, at det vil strække sig helt til 2049, hvis det bliver ført ud i fuld skala.

Kinas forsøg på at genskabe Silkevejen i en ny version betyder vækst for Danfoss.

Siden 2017 har industrikæmpen oplevet fremgang i sin kinesiske forretning, som bl.a. sælger hydraulikmotorer, pumper og styreenheder til entreprenørmaskiner. Travlheden hos de kinesiske entreprenører, der bygger ny infrastruktur flere steder i verden, har sendt efterspørgslen på entreprenørmaskiner til vejrs, og derfor er flere ordrer tikket ind hos Danfoss.

Skalaen taler for sig selv. Derfor er projektet yderst interessant for rigtig mange parter og virksomheder.

Tina Vejrum, afdelingsleder i Cowi

Ifølge Kjeld Stærk er det svært at sige, præcis hvor meget vækst projektet giver, men han anslår, at ordrer for et tocifret millionbeløb, som ikke var der for bare to år siden, indtil videre i den tidlige fase af projektet er havnet i hydraulikforretningens årlige omsætning på knap 1 mia. kr.

De storstilede infrastrukturplaner er anslået til at koste over 1.000 mia. dollars.

Cowi, som i forvejen har fået fingrene i en silkevejskontrakt, ser et stort potentiale i projektet.

»Skalaen taler for sig selv. Derfor er projektet yderst interessant for rigtig mange parter og virksomheder. Det rammer lige ned i vores kernekompetencer inden for infrastruktur, og derfor er det interessant for os,« siger Tina Vejrum, afdelingsleder for internationale broprojekter i Cowi.

Også FLSmidth oplever vækst som følge af silkevejsprojektet, selvom ingeniørkoncernen ikke leverer direkte til projektet.

»Det har afledt en stigende aktivitet i mange af de deltagende lande, hvilket har medført investeringer i cementfabrikker og mineanlæg, som FLSmidth har fået udstyrskontrakter på,« skriver Per Mejnert Kristensen, FLSmidths regionsdirektør i Asien, i et skriftligt svar.

Læs også