Erhverv

TV 2 klar med ny strategi: Streaming-markedet skal vindes med Netflix' stærkeste våben

TV 2 vil sætte sig tungere på streamingmarkedet. Med afsæt i en ny strategi skal TV 2 Play opgraderes på både indhold og teknologi.

TV2's adm. direktør, Merete Eldrup, præsenterede torsdag eftermiddag den nye strategi for TV 2-medarbejderne. Her bliver TV 2 Play hejst op som den fremtidige vækstmotor, der tage markedsandele på streamingmarkedet. Foto: Carsten Snejbjerg

På TV 2’s 30 års fødselsdag indleder tv-stationen en offensiv mod de udenlandske tech- og streaminggiganter som Netflix og HBO, der har erobret annoncekroner og kunder fra de danske medier.

Med afsæt i en ny treårig strategi vil TV 2 sætte sig tungere på streamingmarkedet med sin tjeneste TV 2 Play, der allerede har over 350.000 betalende brugere.

Nu får Play-universet lige så høj prioritet som de klassiske tv-kanaler, der ellers har været hovedforretningen for TV 2.

»Om vi har en kunde det ene eller andet sted, er ikke længere så afgørende. I nogle situationer kommer vi endda til at planlægge programmerne på flow-kanalerne efter, hvornår det passer bedst på TV 2 Play,« siger TV 2’s adm. direktør, Merete Eldrup.

Over 150.000 husstande har opsagt tv-pakken siden 2014, og 37 pct. af de unge under 30 år slet ikke har et tv-signal. Derfor vil TV 2 nu bruge samme opskrift som tech-giganterne. Algoritmer og personlige profiler, der sorterer indholdet til den enkelte bruger, og en opprioritering af bl.a. nyheder og fiktion bliver kardinalpunkter, fortæller Merete Eldrup:

»Modsat Netflix, HBO og Youtube er vi en public service-station. Alligevel konkurrerer vi om de samme forbrugere. Hvis ikke vi skal tabe den kamp, skal vores onlineunivers måle sig med dem både på teknologi og brugeroplevelse.«

Men den store udfordring er, at TV 2 er oppe mod selskaber, hvis indholdsbudgetter er mange gange større, mener Anker Brink Lund, professor i medieledelse på CBS:

»Det oplagte ville være at samarbejde med TV 2 Norge og TV 4 i Sverige. Måske gennem et fælles ejerskab. Nyheder og dokumentar bliver aldrig en selvstændig forretning på streaming, så det handler om at blive så stor, at man kan producere og indkøbe de dyre sportsrettigheder, film og serier.«

BRANCHENYT
Læs også