Erhverv

Nu får københavnerne eldrevne løbehjul: Amerikanske Lime ruller ud fredag - uden tilladelse

200 løbehjul med elmotor, som alle kan leje, bliver fredag sluppet fri i Københavns gader. Dermed er Danmark nu også med på en trend, som med milliarder af dollars i ryggen indtager by efter by.

Fra fredag den 5. oktober bliver dette syn helt almindeligt i København. Lime sender løbehjul på gaden, som enhver kan leje, ligesom en bycykel. Foto: Jesper Kildebogaard

På bare et år er det blevet en gigantisk succes i byer over hele USA. Mindst 20 milliarder kroner er skudt ind i selskaberne, der står bag, så de kan ekspandere hurtigt. Og nu er bølgen også nået til København.

Eldrevne løbehjul, af en lidt anden kaliber end de løbehjul vi er vant til at se børn lege med, indtager nu også Danmark. Og det blev selskabet Lime, som først fandt vej til Danmark med løbehjul, som enhver kan leje.

»Vi lancerer nu i København, i første omgang med en ret lille flåde af løbehjul, i forhold til hvad vi tænker, der er brug for i København. Det bliver 100 til 200 løbehjul, så vi kan køre et pilotprojekt i to-tre måneder. Vi skal lære noget om markedet her, før vi skalerer op,« siger Gauthier Derrien, europæisk direktør for Lime, som har været i Danmark i noget tid for at gøre klar til lanceringen.

Lime
  • Etableret i januar 2017 som en deletjeneste med cykler på amerikanske universitets-områder.
  • Har nu lanceret løbehjuls-tjenester i over hundrede byer i USA, Canada og Europa.
  • København bliver den 13. by i Europa, hvor Lime ruller løbehjul ud. Inden nytår skal det tal efter planen være fordoblet.
  • Har rejst over tre milliarder kroner fra investorer, herunder nogle af de mest kendte venture-selskaber i Silicon Valley.

Blandt andet skulle Lime hyre ansatte til at køre rundt hver aften og samle løbehjulene ind. Batteriet rækker til 40 kilometers kørsel under optimale forhold, men alle løbehjul bliver ladet op hver nat, for en sikkerheds skyld. På den måde kan de også blive fordelt ud i byen hver morgen på de steder, hvor der er størst efterspørgsel. Og der er ingen fulderikker, som kører rundt på dem om natten, for indsamlingen begynder typisk klokken 21.


Prisen for at leje et løbehjul bliver 10 kroner i startgebyr og 2 kr. pr. minut. En typisk tur varer ti minutter, svarende til 30 kr., og topfarten er 20 kilometer i timen, altså lidt langsommere end en el-cykel.

En lille testtur i det indre København viser, at det er let at komme på løbehjulet og suse rundt med elkraft, når man lige har vænnet sig til konceptet. De små hjul er dog ikke gode venner med toppede brosten, men tanken er også, at løbehjulene skal køre på Københavns mange cykelstier, sammen med cyklisterne.

For at forretningen kan købe rundt, skal løbehjulene udlejes mindst tre gange om dagen i snit. Men det har endnu ikke været et problem i nogle af de over hundrede byer i Europa og Nordamerika, hvor Lime har rullet løbehjulene ud.

»Brugen af løbehjulene er ikke noget, der stiger i en kurve. Det går fra dag ét op som et trappetrin. Og de bliver brugt utrolig meget. Vi har endnu ikke prøvet, i nogle byer, at vi ikke nemt når op på mindst tre ture om dagen,« siger Gauthier Derrien.

At de fleste københavnerne bruger egen cykel, når de skal rundt i byen, eller at Danmark har et koldere klima end Californiens vestkyst, hvor løbehjulsdillen begyndte, bekymrer ham ikke.

»Årstiderne er måske den største udfordring for os her i København. Men jeg tror ikke, det bliver et problem. Vi har lanceret i andre byer, der også har et koldt klima, men vi har endnu ikke prøvet en vinter endnu,« siger Gauthier Derrien.

Tyveri af løbehjulene har heller ikke været en stopklods for den massive skalering af konceptet. Til gengæld har Lime og de andre løbehjulsfirmaer nogle gange fået et rødt kort fra myndighederne.

Lime har ikke fået nogen tilladelse fra København Kommune – men det samme gælder for eksempel Donkey Republic, der driver en deletjeneste med almindelige cykler. Løbehjulene passer heller ikke ind i nogen juridisk kasse i færdelsloven endnu, men det forventer Lime-folkene vil falde på plads til januar.

»Det giver os et vindue på 2-3 måneder, hvor vi med en lille flåde kan lære, hvad vi skal tage højde for, når vi skalerer op. Så når vi gør det, kan vi gøre det i samarbejde med myndighederne,« siger Lime-direktøren.

BRANCHENYT
Læs også