Globale fragtmastodonter kaprer vækstguld fra danske virksomheder

Internationale transportgiganter i Danmark løber med en stor del af frugterne fra den voksende nethandel.

Atli Einarsson står i spidsen for den danske del af DHL, 
der er vokset med 33 pct. over de seneste fem år. Foto: Stine Bidstrup

Når danskerne handler på nettet, lander fragtgevinsten ofte i udenlandsk ejede transportselskabers lommer.

Det hjælper nemlig at have en kæmpekoncern med et verdensomspændende netværk i ryggen, hvis man vil erobre det hastigt voksende nethandelsmarked fra de danskejede transportselskaber.

»Over de sidste fem år er der sket en kæmpe forandring. Dengang udgjorde de varer, vi leverer direkte til forbrugerne, kun 10 pct. af omsætningen. Nu er det 30 pct.,« siger Atli Einarsson, adm. direktør for DHL i Danmark, der på de fem år også er vokset sig en trejdedel større.

Han forventer, at den andel inden for få år når helt op på 50 pct. af koncernens den danske omsætning.

Og tyske DHL er langtfra den eneste. Virksomheder som hollandske GLS, schweiziske Kuehne + Nagel og franske Geodis leverede sidste år tocifrede vækstrater i Danmark.

Selvom danskejede transportkoncerner også nyder godt af danskernes stigende nethandel, der i første halvår ifølge FDIH voksede med 11 pct., har de udenlandsk ejede koncerner et vækstforspring.

»De er sværere at konkurrere med, fordi de har kontakten direkte til mange af de store udenlandske websites, hvor danskere køber varer, om det så er Adidas eller Puma. Hvis du er en dansk baseret logistikvirksomhed, er det ikke nemt at komme derind. Danske logistikvirksomheder er dog i stedet gode til at finde andre nicher og dermed vokse,« siger Bo Schou-Jacobsen, partner med fokus på transport hos revisions- og rådgivningskoncernen PWC.

Dansk nethandel vokser
I første halvår af 2018 spenderede vi 63,6 mia. kr. på nethandel i Danmark, viser tal fra Foreningen for Dansk Internethandel. Det svarer til en stigning på 11,3 pct. i forhold til første halvår af 2017.

De gode økonomiske tider skubber i de fleste tilfælde på de 46 største danske fragtkoncerner, der i gennemsnit er vokset med 7 pct. i 2017, viser en brancheanalyse fra analysehuset BIQ. En stor del skyldes branchens iver efter at købe op.

Men til trods for de pæne vækstrater er indtjeningen i de danske koncerner ikke i samme grad fulgt med. Branchen presses fortsat af en intens konkurrence og rift om medarbejderne og chaufførerne.

»Det er ikke, fordi det ser lyst ud lige nu, i forhold til at indtjeningen skal gå hen og blive bedre for dem. Måske nærmere tværtimod, fordi der også er udenlandske kræfter, og vi er i en højkonjunktur lige nu. Hvad sker der, hvis der kommer en opbremsning? Er industrien klar til det?« siger Lars Andersen, partner i revisions- og rådgivningskoncernen Deloitte.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også